SKRIFTLIG OCH MUNTLIG KOMMUNIKATION
De här orden ska du
kunna Det här ska du kunna skriva Det här ska du kunna prata om
Kläder (15)
|
Att kunna beskriva hur någon är klädd.
|
Hur någon är klädd och beskriva vad du har på dig.
|
Möbler (15)
|
Att kunna beskriva möblerna i ett rum.
|
Att kunna fråga hur det ser ut i vårt klassrum och beskriva hur det
ser ut.
|
Känslor (20)
|
Att kunna beskriva om någon är glad, ledsen, förälskad, osv.
|
Att fråga hur någon mår och berätta hur du mår.
|
Ord som beskiver miljön
utanför skolan (20)
|
Att beskriva hur vår skolgård ser ut
|
Att fråga hur det ser ut på vår skolgård och beskriva hur den ser ut.
|
Ord som beskriver material som
vi använder i skolan (20)
|
Att beskriva hur vårt klassrum ser ut.
|
Att fråga hur vårt klassrum ser ut och berätta hur det ser ut.
|
Ord som man kan använda för att beskriva
vad en skola är (25)
|
Att skriva en enkel text som beskriver din, eller någon annan elevs
skoldag.
|
Att fråga vilken skola någon går i och hur det är.
|
Artighetsfraser (10)
|
Att till exempel kunna fråga i
ett meddelande hur någon mår, eller kunna tacka nej eller ja till något.
|
Att kunna fråga om någon vill ha något, eller hur han/hon mår.
|
GRAMMATIK & SKRIFTLIG OCH MUNTLIG
KOMMUNIKATION
Det här ska du kunna Så här ska vi göra Det här kan jag Uppnått kunskapsmål
Skapa meningar med have/has.
|
Vi använder färgade
lappar för att lära oss kopplingen mellan personliga pronomen och have/has.
|
|
|
Skapa meningar med formerna is/are.
|
Vi använder färgade lappar för att lära oss
kopplingen mellan personliga pronomen och have/has.
|
|
|
Pluralformer
|
Vi använder oss av bilder eller saker för att säga
om vi har en eller två, eller mycket av något.
|
|
|
Skapa
meningar med this/that/these/those
|
Att beskriva hur vår skolmiljö ser ut, eller att
kunna peka ut något i din närhet.
|
|
|
Klockan
|
Vi går igenom på tavlan och tränar sen tillsammans
på att svara på vad klockan är.
|
|
|
Datum
|
Vi tränar genom att berätta när vi, eller några vi
känner berättar när de är födda.
|
|
|
Läsa en saga och återberätta innehållet
muntligt och skriftligt.
|
|
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar