söndag 12 januari 2014


SKRIFTLIG OCH MUNTLIG KOMMUNIKATION

De här orden ska du kunna              Det här ska du kunna skriva       Det här ska du kunna prata om

 
Kläder (15)
 
 
Att kunna beskriva hur någon är klädd.
 
Hur någon är klädd och beskriva vad du har på dig.
 
 
Möbler (15)
 
 
Att kunna beskriva möblerna i ett rum.
 
Att kunna fråga hur det ser ut i vårt klassrum och beskriva hur det ser ut.
 
 
Känslor (20)
 
 
Att kunna beskriva om någon är glad, ledsen, förälskad, osv.
 
Att fråga hur någon mår och berätta hur du mår.
 
Ord som beskiver miljön utanför skolan (20)
 
 
Att beskriva hur vår skolgård ser ut
 
Att fråga hur det ser ut på vår skolgård och beskriva hur den ser ut.
 
 
Ord som beskriver material som vi använder i skolan (20)
 
 
Att beskriva hur vårt klassrum ser ut.
 
Att fråga hur vårt klassrum ser ut och berätta hur det ser ut.
 
Ord som man kan använda för att beskriva vad en skola är (25)
 
 
Att skriva en enkel text som beskriver din, eller någon annan elevs skoldag.
 
Att fråga vilken skola någon går i och hur det är.
 
Artighetsfraser (10)
 
 
Att till exempel  kunna fråga i ett meddelande hur någon mår, eller kunna tacka nej eller ja till något.
 
Att kunna fråga om någon vill ha något, eller hur han/hon mår.
 

GRAMMATIK & SKRIFTLIG OCH MUNTLIG KOMMUNIKATION
    Det här ska du kunna                    Så här ska vi göra                Det här kan jag Uppnått kunskapsmål

 
Skapa meningar med have/has.
 
 
Vi använder färgade lappar för att lära oss kopplingen mellan personliga pronomen och have/has.
 
 
 
 
Skapa meningar med formerna is/are.
 
Vi använder färgade lappar för att lära oss kopplingen mellan personliga pronomen och have/has.
 
 
 
Pluralformer
 
 
Vi använder oss av bilder eller saker för att säga om vi har en eller två, eller mycket av något.
 
 
 
Skapa meningar med this/that/these/those
 
Att beskriva hur vår skolmiljö ser ut, eller att kunna peka ut något i din närhet.
 
 
 
Klockan
 
 
Vi går igenom på tavlan och tränar sen tillsammans på att svara på vad klockan är.
 
 
 
Datum
 
 
Vi tränar genom att berätta när vi, eller några vi känner berättar när de är födda.
 
 
 
Läsa en saga och återberätta innehållet muntligt och skriftligt.
 
 
 
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar