Lokalpedagogiskplanering
Samhällskunskap
Demokrati och valet
Åk 6
Tidsplan: v 34 - 38
Koppling till Lgr11, Centralt innehåll åk
4-6:
Beslutsfattande och politiska idéer
- Vad
demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Det lokala
beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar. Hur individer och
grupper kan påverka beslut.
- Politiska
val och partier i Sverige. Riksdagen och regeringen och deras olika
uppdrag. Politiska skiljelinjer i aktuella politiska frågor som har
betydelse för eleven.
Målet med undervisningen:
- Veta vad
demokrati är, vad det innebär och hur man fattar demokratiska beslut.
- Ha kännedom
om hur ett val går till i Sverige.
- Känna till
några politiska partier.
- Kunna
argumentera för en sak eller åsikt.
- Att kunna
förstå och använda följande begrepp:
-
Demokrati
-
Diktatur
-
Personval
-
Röstkort
-
Förtidsrösta
-
Id-handling
-
Valsedel
-
Svensk medborgare
-
Vallokal
-
Folkbokförd
-
Valsedel
-
Rösta
-
Valhemlighet
-
Parti
-
Liberal
-
Röstsedel
-
Regering
-
Riksdag
-
Landsting
-
Kommun
Så här kommer vi att arbeta:
- Läsa och
diskutera kring demokrati/val och vad det innebär.
- Titta på
film för att få en djupare kunskap kring ämnet t.ex. Drömmen om demokrati från
UR och Lilla aktuellt skola.
- Arbeta både
enskilt, parvis och i grupp med olika diskussionsfrågor.
- Redovisa
och träna på att argumentera, både muntligt och skriftligt.
- Träna på
och utveckla vårt sätt att hålla klassråd på.
Det här kommer jag att bedöma:
- Att du kan
förklara vad ett demokratiskt beslut är och hur ett demokratiskt samhälle
i stora drag fungerar.
- Att du känner
till hur ett val går till och känner till några politiska partier.
- Att du kan
argumentera för en sak eller åsikt.
- Att du kan
använda begreppen som ingår i vårt arbetsområde.
- Att du på
olika sätt kan delta i vårt klassråd.
Förmågor som du skall utveckla och kunna
använda:
- Analysförmågan, d.v.s. att kunna beskriva samband, orsaker och
konsekvenser, göra jämförelser för att kunna beskriva likheter och
skillnader och för- och nackdelar samt att kunna se utifrån något
perspektiv.
- Kommunikativförmågan, d.v.s. att kunna föra resonemang, delta i
samtal och diskussioner, uttrycka och argumentera för en ståndpunkt samt
motivera ett svar.
- Begreppsförmågan, d.v.s. att kunna förstå innebörden i och kunna
använda ämnesspecifika begrepp (som t.ex. demokrati, diktatur, regering
och riksdag).
- Förmågan
att hantera information, d.v.s.
att kunna veta var informationen finns, hur man väljer ut och sorterar
informationen samt kritiskt granskar och presentera den.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar