söndag 31 augusti 2014

Vad ska du kunna?

Lokalpedagogiskplanering
Samhällskunskap
Demokrati och valet
Åk 6
Tidsplan: v 34 - 38

Koppling till Lgr11, Centralt innehåll åk 4-6:

Beslutsfattande och politiska idéer
  • Vad demokrati är och hur demokratiska beslut fattas. Det lokala beslutsfattandet, till exempel i elevråd och föreningar. Hur individer och grupper kan påverka beslut.
  • Politiska val och partier i Sverige. Riksdagen och regeringen och deras olika uppdrag. Politiska skiljelinjer i aktuella politiska frågor som har betydelse för eleven.

Målet med undervisningen:

  • Veta vad demokrati är, vad det innebär och hur man fattar demokratiska beslut.
  • Ha kännedom om hur ett val går till i Sverige.
  • Känna till några politiska partier.
  • Kunna argumentera för en sak eller åsikt.
  • Att kunna förstå och använda följande begrepp:

-         Demokrati                                                                             
-         Diktatur
-         Personval
-         Röstkort
-         Förtidsrösta
-         Id-handling
-         Valsedel
-         Svensk medborgare
-         Vallokal
-         Folkbokförd
-         Valsedel
-         Rösta
-         Valhemlighet
-         Parti
-         Liberal
-         Röstsedel
-         Regering
-         Riksdag
-         Landsting
-         Kommun






Så här kommer vi att arbeta:

  • Läsa och diskutera kring demokrati/val och vad det innebär.
  • Titta på film för att få en djupare kunskap kring ämnet t.ex. Drömmen om demokrati från UR och Lilla aktuellt skola.
  • Arbeta både enskilt, parvis och i grupp med olika diskussionsfrågor.
  • Redovisa och träna på att argumentera, både muntligt och skriftligt.
  • Träna på och utveckla vårt sätt att hålla klassråd på.


Det här kommer jag att bedöma:

  • Att du kan förklara vad ett demokratiskt beslut är och hur ett demokratiskt samhälle i stora drag fungerar.
  • Att du känner till hur ett val går till och känner till några politiska partier.
  • Att du kan argumentera för en sak eller åsikt.
  • Att du kan använda begreppen som ingår i vårt arbetsområde.
  • Att du på olika sätt kan delta i vårt klassråd.


Förmågor som du skall utveckla och kunna använda:

  • Analysförmågan, d.v.s. att kunna beskriva samband, orsaker och konsekvenser, göra jämförelser för att kunna beskriva likheter och skillnader och för- och nackdelar samt att kunna se utifrån något perspektiv.
  • Kommunikativförmågan, d.v.s. att kunna föra resonemang, delta i samtal och diskussioner, uttrycka och argumentera för en ståndpunkt samt motivera ett svar.
  • Begreppsförmågan, d.v.s. att kunna förstå innebörden i och kunna använda ämnesspecifika begrepp (som t.ex. demokrati, diktatur, regering och riksdag).
  • Förmågan att hantera information, d.v.s. att kunna veta var informationen finns, hur man väljer ut och sorterar informationen samt kritiskt granskar och presentera den.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar