måndag 3 november 2014

Argumenterande text

Hej 6a och 6b!

På onsdag klockan 18.00 ska era argumenterande texter vara färdiga. Om du fortfarande känner dig osäker på hur man skriver en argumenterande text så gå gärna in på inlägget längre när där jag har beskrivit hur en argumenterande text är uppbyggd.

Idag när jag skulle ge er feedback upptäckte jag att många inte har lagt sin text i sva mappen, gör det så att jag har möjlighet att läsa den.


Titta efter om du har med följande punkter:


Rubrik
Tes/ åsikt
Argument - tex för det första
Argument - tex för det andra
Argument - tex för det tredje
Motargument - tex å andra sidan tycker forskare
Sammanfattning av åsikt
Signatur

Ni kommer i slutet av veckan få ge kamratrespons till en klasskamrat och sedan kommer ni att göra en självskattning i matrisen.




F
E
C
A
Koppling till uppgiften
Du följer inte den givna instruktionen och har inte skrivit en argumenterande text.
Du följer instruktionen och
du skriver en i huvudsak fungerande argumenterande text.
Du följer instruktionen och
du  skriver en relativt väl fungerande argumenterande text.
Du följer  instruktionen och du  skriver en väl fungerande argumenterande text
Tes
Med stöd försöker du att formulera en tes.
Du formulerar en enkel tes som till viss del går att förstå.
Du formulerar en tydlig tes som är lätt att förstå.
Du formulerar en mycket tydlig tes där du tydligt visar din åsikt i frågan/ ämnet.
Argument
Med stöd formulerar du ett argument som på ett enklare sätt stöder din tes.
Texten har ett argument som stöder din tes.
Texten innehåller minst ett argument som stöder din tes. Texten innehåller exempel och fakta som stöder argumenten.
Texten har flera (ca 3) argument. Texten innehåller exempel, fakta eller egna upplevelser som tydligt och trovärdigt stöder argumenten.
Avslut
Med stöd avslutar du din text med en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en kort och enkel avslutning där du presenterar en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en tydlig avslutning med minst en av följande punkter:
En sammanfattning av dina argument, det viktigaste argumentet lyfts fram, tesen upprepas och/eller en uppmaning till läsaren.
Texten har en tydlig och utförlig avslutning med flera av följande punkter:
en sammanfattning
av dina argument, det viktigaste argumentet lyfts fram, tesen upprepas och/eller en uppmaning till läsaren.
Skrivregler
Med stöd från lärare eller kamrater använder du grundläggande skrivregler.

Korta och vanligt förekommande ord kan du med stöd stava korrekt.

Med stöd försöker du även använda skiljetecken korrekt.
Du försöker oftast använda grundläggande skrivregler i det du skriver.

Vanligt förekommande ord stavar du korrekt.

Du försöker att använda skiljetecken korrekt. 
Du använder grundläggande skrivregler i det du skriver och det blir oftast korrekt.

Du känner till olika stavningsregler och kan med hjälp av dem ofta stava korrekt.

Du använder ofta skiljetecken korrekt.
Du använder grundläggande skrivregler korrekt i det du skriver.

Du känner till olika stavningsregler och stavar nästan alltid korrekt.

Du använder nästan alltid skiljetecken korrekt. 
Kamratrespons
Du läser kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du tycker det är bra eller dåligt.
Du ger enkel respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller dåligt.
Du ger kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till innehåll eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text.

Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. 
Du ger respons på kamrattexter som kan hjälpa honom/henne att höja kvalitén både till innehåll och form (handling och skrivregler).

Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. Du kan motivera dina åsikter i den kritik du ger. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar