Nu har vi klara med repetitionen av världsreligionerna och kommer denna veckan att gå vidare med geografi. Även inom detta område blir det en viss repetition från tidigare årskurser. Som du ser i planeringen kommer vi att koppla detta arbetsområdet till flera olika ämnen som tex geografi, religion och då framför allt etik och moral men vi kommer även att koppla det till svenska som andra språk.
Lokalpedagogisk
planering
Geografi
Kartkunskap
Åk 6, vt –
14
Tänk dig att du flyger och tittar ner på jorden. Då ser allt väldigt
litet ut. En karta är ett sätt att göra en bild av jordytan i förminskad form.
Med hjälp av olika kartor får du reda på mycket om länder, områden, berg,
sjöar, hav och många andra platser. På så sätt kan du skapa dig en bild av
verkligheten. Vi kommer nu att arbeta med olika kartor och bland annat lära oss
hur man använder, läser av och hittar på en karta. Vi kommer med kartans hjälp
ge oss ut på en resa i världen, så häng med....
Tid: Vecka 7 - 12
Syftet med arbetsområdet är att:
Du ska lära dig att läsa och använda olika kartor, genom att lära dig de
tecken, symboler och skalor som finns att utläsa på en karta. Detta för
att kunna orientera sig på kartan och kunna dra slutsatser om människors
levnadsvillkor och hur de påverkar landskapet.
Du ska även kunna använda ovan nämnda kunskaper till att "resa" till olika platser i världen och beskriva dem utifrån kartan och andra geografiska källor.
Du ska även kunna använda ovan nämnda kunskaper till att "resa" till olika platser i världen och beskriva dem utifrån kartan och andra geografiska källor.
Arbetssätt
-
Vi kommer att arbeta med Upptäck
Jordens resurser, Liber sid 12- ca 59 och tillhörande frågor.
-
Vi kommer att läsa boken Världsklass och vi kommer att samtal om
innehållet. Genom läsning av boken kommer du att ges möjlighet att utveckla din
förmåga att använda lässtrategier, främst förmågan att ställa frågor på texten.
-
Vi kommer att arbeta med gamla
uppgifter från nationellaprov
-
Träna på geografiska begreppen samt säkerheten i att peka ut och namnge
platser bla genom att vi använder oss av programmet Seterra.
- Vi tränar
förmågan att använda en Atlas för att hitta en plats genom att använda
innehållsförteckning och register. Vi tränar också förmågan att använda
kartor för att få svar på frågor om t ex naturtyper, befolkning, orters
placering i förhållande till andra. Väderstrecken övar vi på både inomhus och
utomhus. Vi kommer även att se filmer om kartor och dess användning.
Språkmål
- Du ska lära dig geografiska ord och
begrepp som du också kan använda dig av i olika sammanhang såsom; väderstreck, kompass, gradnät, längdgrad,
breddgrad, poler, norra och södra halvklotet, ekvatorn, naturtyper, skog, odlad
mark, berg/bergskedja, glaciär, höjdkurvor, karttecken, vattendrag, floder,
älvar och åar, skala, fågelvägen. Vi
kommer tillsammans att göra en ordlista över geografiskaord och begrepp som du
behöver kunna för att kunna samtala.
Kunskapskrav
·
Kunna hitta olika ställen som ligger på kartan genom att söka i ett
register
·
Känna till olika kartprojektioner, topografiska och tematiska kartor
·
Kunna förklara hur man visar hur höga berg är på en karta.
·
Kunna viktiga namn och platser i Sverige, Norden och Europa, samt kunna
ange var de ligger på en världskarta och kunna förstå teckenförklaringar och de
olika färgernas betydelse på en karta.
·
Kunna hitta, läsa och tolka information i kartboken
·
Kunna namnge väderstrecken samt sätta ut dem i rätt riktning på en karta.
·
Känna till hur kartan är uppbyggd med gradnät för att kunna orientera dig
på jorden
·
Utveckla förmågan att använda olika informationskällor
·
Känna till var människor bor i Sverige, Norden och övriga Europa. Varför
bor människorna på de här platserna och vilka följder får det?
·
Du ska kunna föra resonemang om orsaker till och
konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då underbyggda
förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras, (Tillhör arbetsområdet
etik & moral)
· Känna till och kunna använda våra geografiskabegrepp som tex gradnät,
ekvatorn, länggrad/longitud, breddgrad/latitud, väderstreck
Geografi åk 6
Kartkunskap
E
|
C
|
A
|
|
Begrepp
|
Du kan använda
geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Du kan använda
geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska
begrepp på ett väl fungerande sätt.
|
Kartkunskap
|
Du kan undersöka
omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och
tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt,
|
Du kan undersöka
omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och
tekniker på ett relativt väl fungerande sätt,
|
Du kan undersöka
omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och
tekniker på ett väl fungerande sätt,
|
Källor
Resonemang om
källors användbarhet.
|
Du kan föra enkla
resonemang om olika källors användbarhet.
|
Du kan föra
utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
|
Du kan föra
välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
|
Namngeografi
|
Du har grundläggande
kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom
att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika
geografi ska objekt.
|
Du har goda
kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom
att med relativt god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan
olika geografi ska objekt.
|
Du har mycket goda
kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom
att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika
geografi ska objekt
|
Orsak och konsekvens
Resonemang
|
Dessutom för du föra
resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i
världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur
människors levnadsvillkor kan förbättras.
|
Dessutom kan du föra
resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i
världen och ger då utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på hur
människors levnadsvillkor kan förbättras.
|
Dessutom kan du föra
resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i
världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur
människors levnadsvillkor kan förbättras.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar