Lokalpedagogisk
planering
Geografi
Åk 6 Ht –
14
Vecka: 39 – 44
Vi lär oss om:
”Big
Bang”,
Hur
jordytan förändrats under sin livstid
Hur
jordskorpan är uppdelad i stora plattor, med sprickor emellan
Vad
som kan hända när plattorna rör sig
Hur haven bildades
Vad är det som orsakar naturkatastrofer såsom
jordbävningar och vulkanutbrott?
Vilka
konsekvenser får det för befolkningen i de drabbade områdena?
Blir
konsekvenserna av en naturkatastrof olika beroende på var i världen den
inträffar?
Och var kommer alla höga berg ifrån och vad
är det som får dem att försvinna?
Vad är det som orsakar naturkatastrofer
såsom jordbävningar och tsunamis?
Vilka konsekvenser får det för befolkningen
i de drabbade områdena? Varför blir
konsekvensera av en naturkatastrof olika beroende på var i världen den
inträffar?
Förmågor:
Du får träna dina förmågor i att
reflektera, utforska, jämföra, dra slutsatser,
samt kunna
samtal om ämnet med hjälp av geografiska begrepp.
Språkmål:
Jordskorpa
Mantel
Magma
|
Lava
Vulkaner
|
Kontinenter
|
Jordbävning
Kratern
Seismografer
Jordplattorna
Tsunami
|
Naturkatastrof
|
Vittring
Nötning
Erosion
|
Så här kommer vi att arbeta:
-
Arbetshäfte "Jordens inre och yttre
krafter" med uppgifter
-
Gemensamma genomgångar och filmer
-
Vi kommer att läsa faktatexter, se film samt
föra diskussioner i helklass och i grupp.
-
Vi kommer att samla geografiska begrepp som vi kan
använda oss av i våra diskussioner.
-
Lektionerna ägnas åt muntliga och skriftliga
övningar av olika slag, där fokus ligger på ORSAKER till naturkrafter och vilka
KONSEKVENSER det kan leda till för människor och natur.
-
Vi utgår ifrån några kända vulkanutbrott och
jordbävningar, och gör övningar i mindre grupper där ni hjälper varandra att
komma fram till "svar" på uppgifterna, vilka sedan diskuteras i
helgrupp.
-
Utöver diskussioner i smågrupper och helklass
kommer vi att se olika filmer från b la www.ne/se/ur/program, youtube-klipp,
bildspel och internetlänkarwww.ungafakta/se/vulkaner.
Bedömning
Efter avslutat arbetsområde vet jag att du kan när du:
·
kan beskriva jordens olika delar: inre kärnan,
yttre kärnan, manteln och jordskorpan.
·
kan förklara hur jordens inre processer kan
förändra jordytan.
·
kan förklara bakomliggande orsaker till dessa
tre naturprocesser: jordskalv, vulkanutbrott och tsunamis.
·
kan förklara varför dessa processer sker på
vissa delar av jorden men inte på andra.
·
kan reflektera över skillnader mellan
konsekvenserna av naturkatastrofer beroende på var i världen de inträffar.
·
kan använda ord och begrepp för att samtal om
jordens inre och yttre krafter
Jordens
inre krafter
|
Du kan med stöd av läraren beskriva jordens olika delar.
|
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett enkelt sätt förklara hur
processer i dessa kan förändra jordytan.
|
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett utvecklat sätt förklara
hur processer i dessa kan förändra jordytan.
|
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett välutvecklat sätt
förklara hur processer i dessa kan förändra jordytan.
|
Naturkatastrofer
|
Du kan med lärarens stöd beskriva orsaker till någon naturkatastrof,
exempelvis jordbävning.
|
Du kan på ett enkelt sätt både beskriva orsaker till någon naturkatastrof
samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på
andra.
|
Du kan på ett utvecklat sätt både beskriva orsaker till några
naturkatastrofer samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på
jorden men inte på andra.
|
Du kan på ett välutvecklat sätt både beskriva orsaker till några
naturkatastrofer samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på
jorden men inte på andra.
|
Geografiska begrepp
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett delvis fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Du kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
|
Konsekvenser av plattornas rörelser
|
Du kan med hjälp av en vuxen eller en kamrat ge exempel på en konsekvens
av plattornas rörelse.
|
Du kan ge ett exempel på en konsekvens av plattornas
rörelse
|
Du kan ge två exempel på konsekvenser
av plattornas rörelse
|
Du kan ge minst tre exempel på konsekvenser av plattornas rörelse
|
Pangea och processerna bakom plattektoniken
|
Du kan med hjälpa av en vuxen eller en kamrat berätta om Pangea.
|
Du känner till Pangea och att kontinenterna flyttar på sig.
|
Du känner till vad Pangea är och vad
det betyder. Du känner till orsaken till att kontinenterna flyttar på sig
|
Du känner till begreppen supekontinent
och Pangea, du känner till orsaken till att kontinenterna rör på sig och hur
detta är ett kretslopp.
|
Människors levnadsvillkor
|
Du kan med stöd av läraren förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof
kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
|
Du kan på ett enkelt sätt förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof
kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
|
Du kan på ett utvecklat sätt förklara hur konsekvenser av en
naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
|
Du kan på ett välutvecklat sätt förklara hur konsekvenser av en
naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar