fredag 19 september 2014

Geografi

Lokalpedagogisk planering
Geografi
Åk 6 Ht – 14

Vecka: 39 – 44
Vi lär oss om:
”Big Bang”,
Hur jordytan förändrats under sin livstid
Hur jordskorpan är uppdelad i stora plattor, med sprickor emellan
Vad som kan hända när plattorna rör sig
Hur haven bildades
Vad är det som orsakar naturkatastrofer såsom jordbävningar och vulkanutbrott?
Vilka konsekvenser får det för befolkningen i de drabbade områdena?
Blir konsekvenserna av en naturkatastrof olika beroende på var i världen den inträffar?
Och var kommer alla höga berg ifrån och vad är det som får dem att försvinna?
Vad är det som orsakar naturkatastrofer såsom jordbävningar och tsunamis?
Vilka konsekvenser får det för befolkningen i de drabbade områdena?  Varför blir konsekvensera av en naturkatastrof olika beroende på var i världen den inträffar?


Förmågor:
Du får träna dina förmågor i att reflektera, utforska, jämföra, dra slutsatser,
samt kunna samtal om ämnet med hjälp av geografiska begrepp.

Språkmål:
Jordskorpa
Mantel
Magma
Lava
Vulkaner
Kontinenter
Jordbävning
Kratern
Seismografer
Jordplattorna
Tsunami
Naturkatastrof
Vittring
Nötning
Erosion

Så här kommer vi att arbeta:
-       Arbetshäfte "Jordens inre och yttre krafter" med uppgifter
-       Gemensamma genomgångar och filmer
-       Vi kommer att läsa faktatexter, se film samt föra diskussioner i helklass och i grupp.
-       Vi kommer att samla geografiska begrepp som vi kan använda oss av i våra diskussioner.
-       Lektionerna ägnas åt muntliga och skriftliga övningar av olika slag, där fokus ligger på ORSAKER till naturkrafter och vilka KONSEKVENSER det kan leda till för människor och natur.
-       Vi utgår ifrån några kända vulkanutbrott och jordbävningar, och gör övningar i mindre grupper där ni hjälper varandra att komma fram till "svar" på uppgifterna, vilka sedan diskuteras i helgrupp.
-       Utöver diskussioner i smågrupper och helklass kommer vi att se olika filmer från b la www.ne/se/ur/program, youtube-klipp, bildspel och internetlänkarwww.ungafakta/se/vulkaner.

Bedömning
Efter avslutat arbetsområde vet jag att du kan när du:
·         kan beskriva jordens olika delar: inre kärnan, yttre kärnan, manteln och jordskorpan.
·         kan förklara hur jordens inre processer kan förändra jordytan.
·         kan förklara bakomliggande orsaker till dessa tre naturprocesser: jordskalv, vulkanutbrott och tsunamis.
·         kan förklara varför dessa processer sker på vissa delar av jorden men inte på andra.
·         kan reflektera över skillnader mellan konsekvenserna av naturkatastrofer beroende på var i världen de inträffar.
·         kan använda ord och begrepp för att samtal om jordens inre och yttre krafter



                 

Jordens inre krafter
Du kan med stöd av läraren beskriva jordens olika delar.
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett enkelt sätt förklara hur processer i dessa kan förändra jordytan.
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett utvecklat sätt förklara hur processer i dessa kan förändra jordytan.
Du kan beskriva jordens olika delar samt på ett välutvecklat sätt förklara hur processer i dessa kan förändra jordytan.
Naturkatastrofer
Du kan med lärarens stöd beskriva orsaker till någon naturkatastrof, exempelvis jordbävning.
Du kan på ett enkelt sätt både beskriva orsaker till någon naturkatastrof samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
Du kan på ett utvecklat sätt både beskriva orsaker till några naturkatastrofer samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
Du kan på ett välutvecklat sätt både beskriva orsaker till några naturkatastrofer samt förklara varför dessa inträffar på vissa ställen på jorden men inte på andra.
Geografiska begrepp
Du kan använda geografiska begrepp på ett delvis fungerande sätt.
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Konsekvenser av plattornas rörelser
Du kan med hjälp av en vuxen eller en kamrat ge exempel på en konsekvens av plattornas rörelse.
Du kan ge ett exempel på en konsekvens av plattornas rörelse
Du kan ge två exempel på konsekvenser av plattornas rörelse
Du kan ge minst tre exempel på konsekvenser av plattornas rörelse
Pangea och processerna bakom plattektoniken
Du kan med hjälpa av en vuxen eller en kamrat berätta om Pangea.
Du känner till Pangea och att kontinenterna flyttar på sig.
Du känner till vad Pangea är och vad det betyder. Du känner till orsaken till att kontinenterna flyttar på sig
Du känner till begreppen supekontinent och Pangea, du känner till orsaken till att kontinenterna rör på sig och hur detta är ett kretslopp.
Människors levnadsvillkor
Du kan med stöd av läraren förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
Du kan på ett enkelt sätt förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
Du kan på ett utvecklat sätt förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.
Du kan på ett välutvecklat sätt förklara hur konsekvenser av en naturkatastrof kan se olika ut beroende på var i världen den inträffar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar