Lokalpedagogisk Planering
ENGELSKA ÅK 6
ENGELSKA ÅK 6
Höstterminen -14
Mål med undervisningen:
Denna termin ska vi arbeta med att lära oss skriva en beskrivande text
i dåtid och nutid.
Vi kommer därför att lära oss:
- Vad ett adjektiv är.
- Att jämföra olika saker.
- Beskrivande ord.
- Att bli medvetna om hur olika beskrivande texter kan se ut.
- Tempusformerna presens och preteritum.
- Att böja verb.
Det här ska du göra
·
En beskrivning av ett djur, dess utseende och
karaktär. Du kommer att få ta med dig ett mjukisdjur som du kan använda som
inspiration om du vill.
Reception – Lyssna och läsa
·
Du ska kunna förstå när en kompis berättar för
dig om ett djur, hur det ser ut och dess karaktärsdrag.
· Du ska kunna förstå en enklare beskrivande text
som är uppläst genom att lyssna och följa med i texten.
·
Du ska kunna ställa frågor om hur ett djur ser
ut, eller kunna ställ frågor om dess karaktär.
· Du ska kunna använda dig av olika strategier för
att kunna förstå innehållet i en text, eller strategier för att förstå enstaka
ord.
Produktion – tala, samtala och skriva
·
Du ska kunna skriva en berättande och
beskrivande text om ett djur i både nutid och dåtid.
·
Du ska kunna berätta muntligt om ditt djur och
ställa frågor om det du hört.
Genomförande:
Skriva texter
Vi kommer att arbeta med vår
textskrivning i fyra faser.
Grammatiska strukturer
För att lära dig hur du kan skapa meningar i olika tempus kommer vi
att arbeta med ett lappsystem för att tillsammans och enskilt bygga olika
meningar. Varje satsdel kommer att ha olika form och färg, detta ska vi gå
igenom tillsammans. Det kan till exempel se ut så här:
Du kommer att få egna lappar som du förvarar i ett kuvert i din låda och vi kommer också ha gemensamma lådor med fler lappar i vårt klassrum. Vi kommer att lägga ut olika satser så att du tydligt ser vad som händer om man till exempel lägger lapparna i en annan ordning som i exemplet nedan:
Bedömning:
Bedömningen sker genom att du reflekterar över ditt lärande och sen
diskuterar vi tillsammans vilka mål du uppnått. Bedömningen utgår från olika
mallar som delas ut allt eftersom undervisningen går framåt. Här är den första
mallen.
Ämnesområde
|
Nivå 1
|
Nivå 2
|
Nivå 3
|
Glosor - exempel
|
Läsförståelse – beskrivande texter
|
||||
Cats
Who´s the Boss?
Freaky Animal Facts
Alien Invasion
|
Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut med
åtta meningar.
Ex: The tiger is
brown.
It has black and
white stripes.
It is big.
It It has strong
back legs.
|
Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut och
dess egenskaper med minst fem lite längre utbyggda meningar.
Ex: The tiger is
brown and it has black and white stripes.
It is heavy, it can
weigh up to 200 kilos.
It can see in the
dark.
|
Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut och
dess egenskaper i en sammanhållen text.
Ex: The tiger is
brown with white and black stripes. It is the biggest cat animal in the
world. It can weigh up to two hundred kilos.
The tiger likes to
swim and it eats fish.
|
Good Stuff sid. 6-11
Stripe, spot, fur, light, dark, dangerous,
furious, curious, kind, purr, growl.
Alien invasion
Horrid, bad breath, horrid, bigger, stronger,
loud, buzzing, mark, tiny, growl.
|
Reception & muntlig
produktion
|
||||
Du förstår när någon berättar om hur ett kattdjur ser ut med enstaka
meningar.
|
Du förstår när någon berättar om hur ett kattdjur ser ut med enkel
engelska.
|
Du förstår när någon berättar om hur ett djur ser ut, och hur det är
på engelska.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar