Här kommer den sista planeringen för historia. Våra sista skolveckor kommer vi att ägna oss åt Frihetstiden och 1800- talet.
Lokalpedagogiskplanering
Historia
Frihetstiden och 1800-talet
Åk 6
Nu är
det slut på kungarnas makt i Sverige. Det är nu fred i Sverige och kungarna har
mist sin makt och nu är det frihet och vi skall arbeta med den tiden som heter
Frihetstiden.
Under den tiden är det tre
kungar/drottningar i Sverige som inte bestämmer någonting. Till slut tröttnar
kungen på att inte få bestämma och då bestämmer sig Gustav III för att göra en
förändring och då kommer tiden vi kallar för den Gustavianska tiden.
Vecka: 19- 24
Arbetssätt
Under arbetet med frihetstiden kommer vi att läsa ur boken Puls historia sid 170 – 193. När vi läser ur boken kommer du att få besvara frågor som tillhör texten. Vi kommer också att träna på att sammanfatta texten med hjälp av Cowboy Jim. När vi sammanfattar texten får du träning i att göra tankekartor och orsak – konsekvens beskrivningar.
Under arbetet med frihetstiden kommer vi att läsa ur boken Puls historia sid 170 – 193. När vi läser ur boken kommer du att få besvara frågor som tillhör texten. Vi kommer också att träna på att sammanfatta texten med hjälp av Cowboy Jim. När vi sammanfattar texten får du träning i att göra tankekartor och orsak – konsekvens beskrivningar.
För att träna
din analys förmåga, det vill säga att se likheter och skillnader för barn, kvinnor
och män under frihetstiden jämfört med nutiden kommer vi att använda oss av
VENN diagram.
Vi kommer också att läsa den skönlitterära boken om Frihetstiden/Gustav
III:s tid som heter Brevbäraren . Boken handlar om Peter som är dräng åt en
sockerbagare i Stockholm. En dag får han ett hemligt brev som ska lämnas till
kungen. Samma kväll blir kungen skjuten på operan. Har brevet något samband med
mordet på kungen? Genom att läsa boken ges du möjlighet att skapa inre bilder
om hur folk levde under frihetstiden.
Vi kommer att se några filmer som beskriver frihetstiden, Gustav den
tredje och andra kända personer dessa filmer ska du kunna sammanfatta samt
ställa frågor till för att över lässtrategierna Cowboy Jim och Frågeapan.
Filmerna kommer att läggas ut på bloggen för att du ska kunna se dem så många
gånger som du känner behövs.
http://selma.pedc.se/search~S20*swe?/XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D/XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D&sort=R&SUBKEY=Frihetstiden/1%2C3%2C3%2CB/frameset&FF=XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D&1%2C1%2C
Vid några
bedömningstillfälle kommer ni att få arbeta med gamla nationellaprov och som
sista bedömningstillfälle kommer ni att få göra en lucktext som handlar om
Frihetstiden.
Det här ska du kunna:
·
Du ska kunna berätta om Sverige under frihetstiden, hur det var att leva i
landet och hur dess styre förändrades.
·
Du ska visa att du kan göra jämförelser/skillnader mellan att leva som man,
kvinna och barn, nu som då..
·
Du ska kunna beskriva de största förändringarna under perioden
·
Du ska kunna beskriva något som händer i övriga världen under denna
tidsperiod.
·
Du ska kunna använda och förklara historiska begrepp (Våra språkmål)
·
Du ska även lära dig fakta om Gustav den III:s liv och
hur han avled.
·
Du ska kunna sammanfatta en faktatext.
Språkmål:
Borgare riksdag
Import fattigstugor
Järnbruk adel
Tigga ödemark
Tryckfrihet hungersnöd
Kolonier oduglig
Reformer jämlik
Köpmän export
Import återhämta
Triangelhandel industrier
Överbefolkad nybyggare
Förtryck upplysningstid
Bedömningstillfälle: Torsdagen den 28 maj
Have you ever thought about adding a little bit more than just your
SvaraRaderaarticles? I mean, what you say is valuable and all.
Nevertheless think of if you added some great images or videos to give your posts more, "pop"!
Your content is excellent but with pics and clips, this site could undeniably be
one of the best in its field. Excellent blog!
Review my weblog ... https://www.youtube.com/watch?v=qi8YiaT3m5o
http://klasssexrosengardsskolan.blogspot.se/
RaderaFölj gärna vår nya blogg!