Lokal pedagogisk planering
Sva
Berättande text
Åk 6
Sofie Nilsson
Under
detta arbetsområde kommer du att få läsa olika exempel på berättande texter,
hitta strukturer och viktiga delar i denna typ av text. Vi kommer att gå igenom
begrepp som är viktiga att känna till när man skriver berättande texter. Du ska
tillsammans med dina kompisar skriva berättande texter och ge varandra feedback
enligt en särskild mall.
Arbetsområdet avslutas med att du får en
bild och som du ska skriva en berättande text till. I din berättelse ska det
finnas en tydlig koppling till bilden. Du ska beskriva personer och miljöer så
tydligt att den som läser din text kan leva sig in i karaktärer, tid och rum.
Tid: Vecka 2, torsdag 8 jan - Vecka 5, fredag 30 jan.
Arbetsmetod:
Fas 1 – Genomgång av målen för arbetsområdet. Vi titta på bilden tillsammans och gör en EPA
på vilka ord och begrepp vi skulle kunna ha med i texten. Gemensam mindmap som
vi spara för att använda som stöd.
Fas
2- Vi går igenom de språkliga dragen i en
berättande text bland annat genom att lyssna på ett you tube klipp om
berättande texter. Vi läser olika berättande texter, först en från Zick Zack
och sedan exempel texter från skolverket. Vi markerar de språkliga dragen och
bedömer texterna tillsammans.
Fas 3 –Vi skriver en berättande text tillsammans
på whitboarden.
Fas 4- Du skriver enskilt en text på datorn som
du sparar på driven i din sva mapp, glöm inte att den ska vara delad med Sofie.
Texten ska vara färdig senast onsdagen
den 21 jan – 15.
När
texten är skriven ska ni ge feedback på minst en av era klasskamraters texter
detta gör vi torsdagen den 22 jan – 15, 6a 10.20 – 12.00 och 6b 12.30 – 14.00.
Konkretiserade
mål för arbetsområdet
·
Du
ska delta i diskussioner om de berättande texter vi läser
·
Du
ska skriva en berättande text
·
Du
ska ha med en inledning, handling och ett avslut
·
Du
ska presentera och beskriva personer/karaktärer i texten
·
Du
ska beskriva miljön i texten
·
Du
ska använda dig av skiljetecken och grundläggande skrivregler.
·
Du
ska ge respons på någon kamrats text
·
Du
ska ta emot respons och bearbeta din text
Språkmål
·
Helheten
·
Struktur
·
Inledning
·
Handling
·
Avslut
·
Karaktärer
·
Personbeskrivning
·
Miljöbeskrivning
·
Berättarperspektiv
·
Skiljetecken
|
|
|
|
|
Struktur
|
Med stöd från
modelltext eller lärare, skriver du enkla meningar utan variation i språket.
Med stöd av lärare kan du skriva så att man kan förstå och följa innehållet.
|
Du skriver så
att man kan förstå och följa innehållet. Du har en inledning/början, handling
och avslutning. Man kan förstå vilken bild du skrivit till.
|
Du skriver så
att man lätt förstår och kan följa innehållet. Du har en tydlig struktur med
inledning/början, handling och avslutning. Du har en röd tråd i texten och du
varierar språket. Man förstår vilken bild du har skrivit till.
|
När du
skriver gör du medvetna val utifrån vad du vill uppnå med texten. Innehållet
är tydligt, lätt att följa och förstå. Du har en mycket tydlig struktur genom
hela texten med inledning/början, handling och avslutning. Du har en röd tråd
genom hela texten som är tydligt från början till slut och du kopplar tydligt
ihop olika delar av texten. Du varierar språket genom hela texten. Man kan
tydligt förstå vilken bild du har skrivit till.
|
Personbeskrivning
|
Med stöd av
modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur
personerna ser ut.
|
Du använder
dig ibland av adjektiv när du beskriver personerna i texten, deras utseende.
|
Du använder
dig av adjektiv för att beskriva personerna i texten, deras utseende och
egenskaper. Det framgår därför tydligt vem de olika personerna är.
|
Du använder
dig av alla sinnen när du skriver och du använder många adjektiv och adverb i
texten. Det gör att det mycket tydligt framgår vem personerna är, både till
utseende, känslor och beteende.
|
Miljöbeskrivning
|
Med stöd av
modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur miljön
ser ut.
|
Du använder
dig ibland av adjektiv när beskriver miljön i texten, hur det ser ut.
|
Du använder
dig av många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det blir mycket
tydligt hur det ser ut där.
|
Du använder
dig av alla sinnen och många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det
blir mycket tydligt hur det ser ut där och hur det kan vara att befinna sig i
din beskrivna miljö.
|
Skrivregler
|
Med stöd från
lärare använder du dig av grundläggande skrivregler som stor bokstav och
punkt.
|
Du använder
ofta grundläggande skrivregler i texten. Du använder versaler(ABC) och
gemener (abc) samt skiljetecken som exempelvis punkt korrekt.
|
Du använder
grundläggande skrivregler i texten och det blir oftast korrekt. Du använder
versaler(ABC) och gemener (abc) samt skiljetecken som exempelvis punkt
korrekt. Du använder dig av flera skiljetecken i dina texter, exempelvis
kommatering, på ett korrekt sätt.
|
Du använder
grundläggande skrivregler korrekt i texten. Du använder versaler(ABC) och
gemener (abc) samt skiljetecken som exempelvis punkt korrekt. Du använder dig
av flera olika skiljetecken i dina texter, exempelvis kommatering, talstreck
och , på ett korrekt sätt.
|
Kamratrespons
|
Du läser
kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du
tycker det är bra eller dåligt.
|
Du ger enkel
respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller
dåligt.
|
Du ger
kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till
innehåll eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text. Du är
konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva.
|
Du ger
respons på kamrattexter som kan hjälpa honom/henne att höja kvalitén både
till innehåll och form (handling och skrivregler). Du är konstruktiv och kan
ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. Du kan motivera dina
åsikter i den kritik du ger.
|
Textbearbetning
|
Med mycket
stöd från lärare bearbetar du din text för att höja kvalitén.
|
För att höja
kvalitén bearbetar du, delvis självständigt, din text efter den respons du
får från lärare och kamrater. Du höjer oftast kvalitén antingen till innehåll
(handling) eller form(skrivregler). Ibland till båda delar.
|
Du bearbetar
din text själv efter den kamrat- och lärarrespons du får och höjer kvalitén
både till innehåll(handling) och till form(skrivregler) i det som du har
skrivit.
|
Genom att
ofta själv upptäcka vad som behöver förbättras, bearbetar och utvecklar du
din text och höjer därmed kvalitén på innehållet och formen. Du utgår också
från den kamrat- och lärarrespons du får.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar