Lokal pedagogisk planering
Religion
Världsreligionerna
Åk 6
Människor har i alla tider och alla samhällen
försökt att förstå och förklara sina levnadsvillkor och de sociala sammanhang
som de ingår i. Religioner och andra livsåskådningar är viktiga för många
människor. I dagens samhälle finns människor med olika bakgrund, därför är
kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa
ömsesidig förståelse mellan människor.
Några frågor vi ska söka svar på: Var går människor
för att be? Finns det speciella mat– och levnadsregler? Vad firar man för högstider och varför? Hur
påverkar religionen människan till vardags och till fest? Vad heter grundaren?
Har religionen krigat mot någon av de andra religionerna och i så fall varför?
Vad finns det för likheter och skillnader mellan religionerna?
Tid: Vecka 2, 9 jan – vecka
6, 6 feb - 2015
Arbetssätt:
Del 1: Din första uppgift är att enskilt söka fakta
om en av de 5 världsreligionerna (vi kommer att tillsammans bestämma vilken
religion):
Kristendom Islam
Hinduism Buddhism Judendom
Du kommer
sedan att få presentera ”din” religion för 4 klasskamrater som arbetat med de
andra 4 världsreligionerna, detta för att du ska få kunskap om vilka likheter
och skillnader det kan finnas mellan religionerna. Slutligen kommer du få
använda din kunskap som grund för en resonerande uppgift som även den skrivs
enskilt.
Del 2: Vid redovisningen, Jämförande
uppgift:
1.
På vilka 3 punkter var det störst skillnad
mellan religionerna? Hade dessa punkter något gemensamt med varandra? Skriv
kortfattat hur de olika religionerna fungerade på dessa punkter.
2.
På vilka 3 punkter var religionerna mest lika
varandra? Hade dessa punkter något gemensamt med varandra? Varför tror du att
religionerna var överens om just dessa punkter?
Del 3: Efter redovisningen, Resonerande uppgift:
Vid det här laget har du säkert under redovisningen fått
höra om flera exempel på religionskrig eller våldshandlingar mot religiösa
grupper av människor. Samtidigt har du antagligen märkt att världsreligionerna
är ganska lika varandra när det gäller vissa grundregler, till exempel har alla
världsreligionerna ett förbud mot att döda andra människor. Frågan du ska
resonera om är:
Hur tror du det
kommer sig att religion ofta blir en ursäkt för krig eller våldshandlingar
trots att alla världsreligionerna har en regel om att man inte ska döda andra
människor?
Försök resonera i flera steg och få med exempel som gör dina
resonemang tydliga och bra
Språkmål:
Vi kommer att
tillsammans under arbetets gång bestämma vilka fler ord vi ska ha som språkmål.
Högtid helig plats
Rit
helig
livsåskådning
tradition
religioner växer fram
Vad
som kommer att bedömas:
Det bedöms hur du
presenterar de fakta du har hittat om den religion du arbete, både skriftligt
och muntligt och du ska kunna använda och jämföra fakta från olika källor.
Det bedöms också på hur
du kan jämföra den religion du har arbetat med, med de andra religionerna och
fundera kring vad likheter och skillnader kan bero på och varför de finns.
Bedömningsmatris
i religion 4-6
Har
ännu inte grundläggande kunskaper
|
Har
grundläggande kunskaper
|
Har
goda kunskaper
|
Har
mycket goda kunskaper
|
|
Analysera kristendomen, andra religioner
och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven har grundläggande kunskaper om
några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till
världsreligionerna och visar det genom att föra enkla resonemang om likheter
och skillnader mellan några religioner.
|
Eleven har goda kunskaper om några heliga
platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna
och visar det genom att föra utvecklade resonemang om likheter och skillnader
mellan några religioner.
|
Eleven har mycket goda kunskaper om några
heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till
världsreligionerna och visar det genom att föra välutvecklade resonemang om
likheter och skillnader mellan några religioner.
|
Analysera kristendomen, andra religioner
och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven visar även på enkla samband mellan
konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
|
Eleven visar även på enkla samband mellan
konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
|
Eleven visar även på enkla samband mellan
konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
|
Reflektera över livsfrågor och sin egen
och andras identitet.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven kan också föra enkla resonemang om
hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra
livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del
för resonemanget framåt.
|
Eleven kan också föra utvecklade
resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner
och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som för
resonemanget framåt.
|
Eleven kan också föra välutvecklade och
nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad
religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett
sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.
|
Resonera och argumentera kring moraliska
frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven kan föra enkla resonemang om
vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
|
Eleven kan föra utvecklade resonemang om
vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
|
Eleven kan föra välutvecklade resonemang
om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
|
Resonera och argumentera kring moraliska
frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven gör reflektioner som i huvudsak hör
till ämnet och använder några etiska begrepp på ett i huvudsak fungerande
sätt.
|
Eleven gör reflektioner som för
resonemanget framåt och använder några etiska begrepp på ett relativt väl
fungerande sätt.
|
Eleven gör reflektioner som för
resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det och använder några etiska
begrepp på ett väl fungerande sätt
|
Söka information om religion och andra
livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
|
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med
kunskapskraven.
|
Eleven kan söka information om religioner
och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett i
huvudsak fungerande sätt samt för enkla resonemang om informationens och
källornas användbarhet.
|
Eleven kan söka information om religioner
och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett
relativt väl fungerande sätt samt för utvecklade resonemang om informationens
och källornas användbarhet.
|
Eleven kan söka information om religioner
och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett väl
fungerande sätt samt för välutvecklade resonemang om informationens och
källornas användbarhet.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar