söndag 18 januari 2015

Texttyp instruktioner

Lokalpedagogiskplanering
Sva
Instruerande text
Åk 6




Nästa texttyp vi ska arbeta med är instruerande text.
Instruerande texter skrivs för ge tydliga och enkla instruktioner. Till exempel när du ska koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel. Det är viktigt att instruerande texter är lätta att följa, annars blir det lätt fel.
Tid: Vecka 4 – 7
Arbetssätt
Denna pedagogiska planering är uppbyggd enligt cirkelmodellen.
  • Första steget är att få fakta om ämnet. Du kommer i första hand få skriva om sådant du redan vet. Vi kommer tillsammans gå igenom förslag på vad man skulle kunna skriva om och diskuterar muntligt hur en sådan text skulle skrivas.
  • Andra steget är att modellera genren. Du ska få lära dig hur en instruerande text är uppbyggd och vilken typ av språk och meningsbyggnad du bör använda. Detta gör vi genom att läsa andra elevers texter, tex från skolverket. Dessa texter kommer ni i grupp att få bedöma enligt kriterierna för att se vilket betyg texten skulle fått.
  • Tredje steget är att skriva en gemensam text. Det gör vi tillsammans i klassen.
  • Fjärde steget är att skriva en egen text. Denna gång kommer ni att skriva texten tillsammans i par eller i grupp i stället för individuellt.
Uppgift
·         Vilka spel gillar du?
·         Vilka är dina favoritlekar?
·         Välj ett spel eller en lek. Tänk dig att du ska förklara för någon som inte vet hur det går till.

Gör det här: Skriv en instruktion till ett spel eller en lek. Förklara steg för steg hur man leker leken eller spelar spelet. Beskriv vilka regler som finns och vad spelet eller leken går ut på.
Tänk på att:
·         Dela in texten i stycken. Använd gärna underrubriker.
·         Använd skiljetecken på rätt sätt.
·         Läs igenom din text innan du lämnar in den. 
(Uppgiften finns på Skolverkets hemsida - Bedömarträning svenska och svenska som andraspråk inför äp årskurs 6 2013.)

Konkretiserade mål
När arbetsområdet är slut ska du:
·         Veta vad kronologisk ordning är
·         Kunna komponera och använda bilder som kompletterar instruktionerna i texten.
·         Veta vad infinitiv och imperativ är.
·         Kunna berätta om de språkliga drag en instruerande text har.
·         Skriva och organisera en instruerande text

Hur skriver man en instruerande text?
Syfte – Förklara hur något görs
Struktur – Rubrik, Lista med material,Stegvis, för det första, för det andra, för det tredje, till slut eller nummer, Bilder som stödjer textens innehåll
Språkliga drag – Verbet i imperativ t.ex. ta, sätt, lägg, häll, Beskrivande verb, Sambandsord, Ämnesspecifika ord


Uppgift och matris delvis från Skolverket. Övning inför Nationella proven år 6.
KOPPLING TILL UPPGIFTEN
Eleven följer instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar i huvudsak som en instruktion.
Eleven följer instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar relativt väl som en instruktion.
Eleven följer instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar väl som en instruktion.
INNEHÅLL
Du har ett begripligt innehåll, de viktigaste leden i instruktionen finns med.
Du har ett relativt tydligt innehåll och alla led i instruktionen finns med.
Du har ett tydligt innehåll och alla led i instruktionen finns med, med detaljer och belysande exempel
STRUKTUR
Din text har en i huvudsak fungerande struktur: * instruktionens gång går att följa. * enklare textbindning eller punktform används. * din text har försök till styckeindelning
Din text har en relativt väl fungerande struktur: * instruktionens gång är relativt tydlig * varierad textbindning * styckeindelning och underrubriker används.
Väl fungerande struktur: * alla led följer logiskt på varandra. * väl utnyttjad textbindning som skapar ett flöde * väl genomförd styckeindelning med lämpliga underrubriker där det behövs.
SPRÅK
Viss språklig variation: * ordvalet uppvisar viss variation grundläggande regler för språkriktighet används med viss säkerhet: * meningsbyggnaden är i huvudsak korrekt. * tempus används oftast korrekt.
Förhållandevis god språklig variation: * ordvalet är relativt varierat grundläggande regler för språkriktighet används med relativt god säkerhet: * meningsbyggnaden är relativt korrekt och relativt varierad * tempus används korrekt
God språklig variation: * ordvalet är passande och höjer * kvaliteten grundläggande regler för språkriktighet används med god säkerhet: * meningsbyggnaden är så gott som korrekt och varierad * tempus används medvetet
SKRIVREGLER
Grundläggande regler för stavning, skiljetecken används med viss säkerhet: * stor/liten bokstav används med viss säkerhet. * viss säkerhet i stavning.
Grundläggande regler för stavning, skiljetecken används med relativt god säkerhet: * relativt få fel i användning av skiljetecken. * relativt få stavfel.
Grundläggande regler för stavning, skiljetecken används med god säkerhet: * få fel i användningen av skiljetecken. * få stavfel.
GE RESPONS
Ge tips och idéer till din responskompis, hur han/hon kan ändra i sin instruktion för att den ska bli tydligare.
Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll.
Du kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll.
Du kan ge välutvecklade omdömen om texters innehåll.
TA RESPONS
Använda dig av tipsen/idéerna du fick av din responskompis och ändra i din instruktion,.
Utifrån respons bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.
Utifrån respons bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
Utifrån respons bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande sätt.
HELHETSBEDÖMNING
Du har skrivit en text som i huvudsak är kopplad till uppgiften och som i huvudsak följer matrisens krav för innehåll, struktur, språk samt skrivregler. Bearbetning kan behövas för att texten ska bli helt självbärande.
Du har skrivit en text som är relativt väl kopplad till uppgiften och relativt väl följer matrisens krav för innehåll, struktur, språk samt skrivregler.
Du har skrivit en text som iär väl kopplad till uppgiften och som väl följer matrisens krav för innehåll, struktur, språk samt skrivregler.





 Här är uppgiften, instruerande text.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar