Lokalpedagogiskplanering
Sva
Instruerande text
Åk 6
Nästa
texttyp vi ska arbeta med är instruerande text.
Instruerande
texter skrivs för ge tydliga och enkla instruktioner. Till exempel när du ska
koppla in en dator, följa ett recept eller spela ett spel. Det är viktigt att
instruerande texter är lätta att följa, annars blir det lätt fel.
Tid:
Vecka 4 – 7
Arbetssätt
Denna pedagogiska
planering är uppbyggd enligt cirkelmodellen.
- Första steget är
att få fakta om ämnet. Du kommer i första hand få skriva om sådant du redan vet. Vi kommer
tillsammans gå igenom förslag på vad man skulle kunna skriva om och diskuterar
muntligt hur en sådan text skulle skrivas.
- Andra steget är
att modellera genren. Du ska få lära dig hur en instruerande text är uppbyggd och vilken
typ av språk och meningsbyggnad du bör använda. Detta gör vi genom att
läsa andra elevers texter, tex från skolverket. Dessa texter kommer ni i
grupp att få bedöma enligt kriterierna för att se vilket betyg texten
skulle fått.
- Tredje steget är
att skriva en gemensam text. Det gör vi tillsammans i klassen.
- Fjärde steget är
att skriva en egen text. Denna gång kommer ni att skriva texten
tillsammans i par eller i grupp i stället för individuellt.
Uppgift
·
Vilka
spel gillar du?
·
Vilka
är dina favoritlekar?
·
Välj
ett spel eller en lek. Tänk dig att du ska förklara för någon som inte vet hur
det går till.
Gör det här: Skriv en instruktion till ett spel eller en
lek. Förklara steg för steg hur man leker leken eller spelar spelet. Beskriv vilka
regler som finns och vad spelet eller leken går ut på.
Tänk på att:
·
Dela
in texten i stycken. Använd gärna underrubriker.
·
Använd
skiljetecken på rätt sätt.
·
Läs
igenom din text innan du lämnar in den.
(Uppgiften finns på
Skolverkets hemsida - Bedömarträning svenska och svenska som andraspråk inför
äp årskurs 6 2013.)
Konkretiserade
mål
När arbetsområdet är
slut ska du:
·
Veta
vad kronologisk ordning är
·
Kunna
komponera och använda bilder som kompletterar instruktionerna i texten.
·
Veta
vad infinitiv och imperativ är.
·
Kunna
berätta om de språkliga drag en instruerande text har.
·
Skriva
och organisera en instruerande text
Hur skriver man en instruerande text?
Syfte – Förklara hur något görs
Struktur – Rubrik, Lista med material,Stegvis, för det första, för det
andra, för det tredje, till slut eller nummer, Bilder som stödjer textens innehåll
Språkliga drag – Verbet i imperativ t.ex. ta, sätt,
lägg, häll, Beskrivande verb, Sambandsord, Ämnesspecifika ord
Uppgift
och matris delvis från Skolverket. Övning inför Nationella proven år 6.
KOPPLING TILL UPPGIFTEN
|
Eleven följer
instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar i huvudsak som en
instruktion.
|
Eleven följer
instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar relativt väl som en
instruktion.
|
Eleven följer
instruktionen som getts för uppgiften och texten fungerar väl som en
instruktion.
|
INNEHÅLL
|
Du har ett
begripligt innehåll, de viktigaste leden i instruktionen finns med.
|
Du har ett relativt
tydligt innehåll och alla led i instruktionen finns med.
|
Du har ett tydligt
innehåll och alla led i instruktionen finns med, med detaljer och belysande
exempel
|
STRUKTUR
|
Din text har en i
huvudsak fungerande struktur: * instruktionens gång går att följa. * enklare
textbindning eller punktform används. * din text har försök till
styckeindelning
|
Din text har en
relativt väl fungerande struktur: * instruktionens gång är relativt tydlig *
varierad textbindning * styckeindelning och underrubriker används.
|
Väl fungerande
struktur: * alla led följer logiskt på varandra. * väl utnyttjad textbindning
som skapar ett flöde * väl genomförd styckeindelning med lämpliga
underrubriker där det behövs.
|
SPRÅK
|
Viss språklig
variation: * ordvalet uppvisar viss variation grundläggande regler för
språkriktighet används med viss säkerhet: * meningsbyggnaden är i huvudsak
korrekt. * tempus används oftast korrekt.
|
Förhållandevis god
språklig variation: * ordvalet är relativt varierat grundläggande regler för
språkriktighet används med relativt god säkerhet: * meningsbyggnaden är
relativt korrekt och relativt varierad * tempus används korrekt
|
God språklig
variation: * ordvalet är passande och höjer * kvaliteten grundläggande regler
för språkriktighet används med god säkerhet: * meningsbyggnaden är så gott
som korrekt och varierad * tempus används medvetet
|
SKRIVREGLER
|
Grundläggande regler
för stavning, skiljetecken används med viss säkerhet: * stor/liten bokstav
används med viss säkerhet. * viss säkerhet i stavning.
|
Grundläggande regler
för stavning, skiljetecken används med relativt god säkerhet: * relativt få
fel i användning av skiljetecken. * relativt få stavfel.
|
Grundläggande regler
för stavning, skiljetecken används med god säkerhet: * få fel i användningen
av skiljetecken. * få stavfel.
|
GE RESPONS
Ge tips och idéer till din
responskompis, hur han/hon kan ändra i sin instruktion för att den ska bli
tydligare.
|
Du kan ge enkla
omdömen om texters innehåll.
|
Du kan ge utvecklade
omdömen om texters innehåll.
|
Du kan ge
välutvecklade omdömen om texters innehåll.
|
TA RESPONS
Använda dig av tipsen/idéerna du
fick av din responskompis och ändra i din instruktion,.
|
Utifrån respons
bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett i huvudsak
fungerande sätt.
|
Utifrån respons
bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett relativt väl
fungerande sätt.
|
Utifrån respons
bearbeta instruktionen mot ökad tydlighet och kvalitet på ett väl fungerande
sätt.
|
HELHETSBEDÖMNING
|
Du har skrivit en
text som i huvudsak är kopplad till uppgiften och som i huvudsak följer
matrisens krav för innehåll, struktur, språk samt skrivregler. Bearbetning
kan behövas för att texten ska bli helt självbärande.
|
Du har skrivit en
text som är relativt väl kopplad till uppgiften och relativt väl följer
matrisens krav för innehåll, struktur, språk samt skrivregler.
|
Du har skrivit en
text som iär väl kopplad till uppgiften och som väl följer matrisens krav för
innehåll, struktur, språk samt skrivregler.
|
Här är uppgiften, instruerande text.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar