Efter påsklovet är det dags för ett nytt arbetsområde, vi kommer kommer att börja med Frihetstiden. Här nere kan du se vår planering och vad du ska kunna. Jag kommer också att lägga ut några filmer. Vill du veta mer om frihetstiden redan innan vi startar kan du gå in på inläsningstjänst och lyssna på Pulsboken Historia.
Lokalpedagogisk planering
Historia och sva
Frihetstiden
Åk 6
Nu är
det slut på kungarnas makt i Sverige. Det är nu fred i Sverige och kungarna har
mist sin makt och nu är det frihet och vi skall arbeta med den tiden som heter
Frihetstiden.
Under den tiden är det tre
kungar/drottningar i Sverige som inte bestämmer någonting. Till slut tröttnar
kungen på att inte få bestämma och då bestämmer sig Gustav III för att göra en
förändring och då kommer tiden vi kallar för den Gustavianska tiden.
Vecka: 19- 23
Arbetssätt
Under arbetet
med frihetstiden kommer vi att läsa ur boken Puls historia sid 170 – 193. När
vi läser ur boken kommer du att få besvara frågor som tillhör texten. Vi kommer
också
att träna på att sammanfatta texten med hjälp
av Cowboy Jim. När vi sammanfattar texten får du träning i att göra tankekartor
och orsak – konsekvens beskrivningar.
För att träna
din analys förmåga, det vill säga att se likheter och skillnader för barn,
kvinnor och män under frihetstiden jämfört med nutiden kommer vi att använda
oss av VENN diagram.
Vi kommer också att läsa den skönlitterära boken om Frihetstiden/Gustav
III:s tid som heter Brevbäraren . Boken handlar om Peter som är dräng åt en
sockerbagare i Stockholm. En dag får han ett hemligt brev som ska lämnas till
kungen. Samma kväll blir kungen skjuten på operan. Har brevet något samband med
mordet på kungen? Genom att läsa boken ges du möjlighet att skapa inre bilder
om hur folk levde under frihetstiden.
Vi kommer att se några filmer som beskriver frihetstiden, Gustav den
tredje och andra kända personer dessa filmer ska du kunna sammanfatta samt
ställa frågor till för att över lässtrategierna Cowboy Jim och Frågeapan.
Filmerna kommer att läggas ut på bloggen för att du ska kunna se dem så många
gånger som du känner behövs.
http://selma.pedc.se/search~S20*swe?/XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D/XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D&sort=R&SUBKEY=Frihetstiden/1%2C3%2C3%2CB/frameset&FF=XFrihetstiden&searchscope=20&SORT=D&1%2C1%2C
Vid några
bedömningstillfälle kommer ni att få arbeta med gamla nationellaprov och som
sista bedömningstillfälle kommer ni att få göra en lucktext som handlar om
Frihetstiden.
Det här ska du kunna:
·
Du ska kunna berätta om Sverige under frihetstiden, hur det var att leva i
landet och hur dess styre förändrades.
·
Du ska visa att du kan göra jämförelser/skillnader mellan att leva som man,
kvinna och barn, nu som då..
·
Du ska kunna berätta om vetenskap och kända personer som bland annat
Carl von Linne, Anders Celsius och Jonas Alströmer.
·
Du ska kunna beskriva de största förändringarna under perioden
·
Du ska kunna beskriva något som händer i övriga världen under denna
tidsperiod.
·
Du ska kunna använda och förklara historiska begrepp (Våra språkmål)
·
Du ska även lära dig fakta om Gustav den III:s liv och
hur han avled.
·
Du ska kunna sammanfatta en faktatext.
Språkmål:
Borgare riksdag
Import fattigstugor
Järnbruk adel
Tigga ödemark
Tryckfrihet hungersnöd
Kolonier oduglig
Reformer jämlik
Köpmän export
Import återhämta
Triangelhandel industrier
Överbefolkad nybyggare
Förtryck upplysningstid
Handel och tidig industri
·
Hi 4-6
|
Du kan med stöd av läraren
redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under
1700-talet i Sverige.
|
Du kan på ett enkelt sätt redogöra
för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under
1700-talet i Sverige.
|
Du kan på ett utvecklat sätt
redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under
1700-talet i Sverige.
|
Du kan på ett välutvecklat sätt
redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under
1700-talet i Sverige.
|
Jordbruksomvandlingen
·
Hi 4-6
·
Hi 4-6
|
Du kan med stöd av läraren
redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet.
|
Du kan på ett enkelt sätt redogöra
för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet samt vilka
konsekvenser det fick för dåtidens människor.
|
Du kan på ett utvecklat sätt
redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet
samt analysera dess konsekvenser för dåtidens människor.
|
Du kan på ett välutvecklat sätt
redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet
samt på ett utvecklat sätt analysera dess konsekvenser för dåtidens
människor.
|
Den stora folkökningen
·
Hi 4-6
|
Du kan med hjälp av läraren
redogöra för 1800-talets stora folkökning samt dess orsaker och konsekvenser.
|
Du kan med på ett enkelt sätt
redogöra för 1800-talets stora folkökning samt dess orsaker och konsekvenser
|
Du kan med på ett utvecklat sätt
redogöra för 1800-talets stora folkökning samt reflektera över dess orsaker
och konsekvenser
|
Du kan med på ett utvecklat sätt redogöra
för 1800-talets stora folkökning samt reflektera över och analysera dess
orsaker och konsekvenser
|
Hattar och mössor
·
Hi 4-6
|
Du kan med stöd av
läraren redogöra för hur det politiska systemet i Sverige såg ut under
1700-talet samt göra väldigt enkla kopplingar till hur det ser ut idag.
|
Du kan på ett enkelt
sätt redogöra för hur det politiska systemet i Sverige såg ut under
1700-talet samt göra enkla kopplingar till hur det ser ut idag.
|
Du kan på ett
utvecklat sätt redogöra för hur det politiska systemet såg ut under
1700-talet samt göra utvecklade kopplingar till hur det ser ut idag.
|
Du kan på ett
välutvecklat sätt redogöra för hur det politiska systemet såg ut under
1700-talet samt göra välutvecklade kopplingar till hur det ser ut idag.
|
Vetenskapsmän, uppfinnare och
Gustav den tredje
·
Hi 4-6
|
Du känner till några
av 1700-talets viktiga personer . Exempelvis Anders Celsius, Carl von Linné
och Gustav III.
|
Du kan på ett enkelt
sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer. Exempelvis Anders
Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
|
Du kan på ett
utvecklat sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer. Exempelvis
Anders Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
|
Du kan på ett
välutvecklat sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer.
Exempelvis Anders Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
|
Historisk referensram
·
Hi 4-6
|
Du kan, med lite
hjälp och stöd, göra en enkel analys kring hur någon händelse som inträffade
under frihetstiden påverkar våra liv i dagens Sverige.
|
Du känner till
begreppet frihetstid. Du vet också under vilket århundrade denna tidsperiod
började och slutade.
|
Du kan, på egen
hand, göra en enkel analys kring hur någon händelse som inträffade under
frihetstiden påverkar våra liv i dagens Sverige.
|
Du kan göra analyser
kring hur händelser som inträffade under frihetstiden påverkar våra liv i
dagens Sverige. Du kan också ge exempel på likheter och olikheter kring hur
människor i Sverige levde då jämfört med nu.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar