Mitt högstadium Nyvångskolan |
Eftersom vi inte har haft några datorer på ett tag har vi inte kunnat genomföra vår tänkta skrivuppgift Barndomsminne. Uppgiften kommer vi i stället att genomföra i slutet av terminen.
Men för att vi ändå ska träna på gestaltande beskrivningar ska ni skriftligt få fundera på hur det kommer att kännas, se ut och vilka tankar du har i huvudet under morgonen på din första skoldag i åk 7. Texten ska endast vara på en - två A4 sidor och ska bara beskriva en del av dagen det vill säga tiden innan din första lektion har börjat. Du väljer om du vill beskriva när du åker bussen till din nya skola, när du står på din nya skolgård, minuterna innan din lärare öppnar din nya klassrumsdörr.
Rubriken ska vara: Min nya skola eller min första dag i årskurs 7.
Uppgiften ska vara färdig senast den 20 april. Tänk på att skriva med tydlig handstil eftersom texten ska läsas av lärare från andra skolor.
Min första arbetsdag ht- 15
Klockan på
väggen tickar allt fortare, mitt hjärta bultar och fjärilarna flyger runt i
magen. Jag står i ett klassrum som ännu inte riktigt känns som mitt men runt omkring
mig finns välkända saker men ändå känns det annorlunda på något sätt. Den stora röda mattan är
borta, tavlorna på väggen med moln, hav och träd är inte här och framför allt
är klassrummet inte fullt med tolv - och trettonåringar. På något konstigt sätt
saknar jag mitt gamla stora, kalla klassrum som jag under två år har haft och
framför allt saknar jag eleverna som fanns i klassrummet.
Jag tittar
mig i spegeln och kammar till det lite slitna, ljusbruna sommarhåret, ögonen är
pigga efter ett långt och skönt sommarlov och ansiktet är solbränt. Tankarna
flyger genom mitt huvud, hur ska det bli? Kommer jag att klara det? Vem är det som
kommer att möta mig när jag öppnar klassrummet?
Kommer jag att få äran att
undervisa i två lika fantastiska klasser som de klasser jag precis har lämnat?
Samtidigt tänker jag
på de elever jag har lämnat, hur
är deras första skoldag? Kommer de att
trivas och kommer de att få den undervisningen som de förtjänar?
Klockan på
skolgården ringer och jag tar med darrande hand tag i handtaget för att öppna
dörren för att släppa in min nya klass.
Personbeskrivning
|
Med stöd av
modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur personerna
ser ut.
|
Du använder
dig ibland av adjektiv när du beskriver personerna i texten, deras utseende.
|
Du använder
dig av adjektiv för att beskriva personerna i texten, deras utseende och
egenskaper. Det framgår därför tydligt vem de olika personerna är.
|
Du använder
dig av alla sinnen när du skriver och du använder många adjektiv och adverb i
texten. Det gör att det mycket tydligt framgår vem personerna är, både till
utseende, känslor och beteende.
|
Miljöbeskrivning
|
Med stöd av
modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur miljön
ser ut.
|
Du använder
dig ibland av adjektiv när beskriver miljön i texten, hur det ser ut.
|
Du använder
dig av många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det blir mycket
tydligt hur det ser ut där.
|
Du använder
dig av alla sinnen och många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det
blir mycket tydligt hur det ser ut där och hur det kan vara att befinna sig i
din beskrivna miljö.
|
Kamratrespons
|
Du läser
kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du
tycker det är bra eller dåligt.
|
Du ger enkel
respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller
dåligt.
|
Du ger
kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till innehåll
eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text. Du är
konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva.
|
Du ger
respons på kamrattexter som kan hjälpa honom/henne att höja kvalitén både
till innehåll och form (handling och skrivregler). Du är konstruktiv och kan
ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. Du kan motivera dina
åsikter i den kritik du ger.
|
Textbearbetning
|
Med mycket
stöd från lärare bearbetar du din text för att höja kvalitén.
|
För att höja kvalitén
bearbetar du, delvis självständigt, din text efter den respons du får från
lärare och kamrater. Du höjer oftast kvalitén antingen till innehåll
(handling) eller form(skrivregler). Ibland till båda delar.
|
Du bearbetar
din text själv efter den kamrat- och lärarrespons du får och höjer kvalitén
både till innehåll(handling) och till form(skrivregler) i det som du har
skrivit.
|
Genom att
ofta själv upptäcka vad som behöver förbättras, bearbetar och utvecklar du
din text och höjer därmed kvalitén på innehållet och formen. Du utgår också
från den kamrat- och lärarrespons du får.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar