måndag 16 mars 2015

Sammanfattning - Cowboy Jim


Under förra veckan och idag måndag har vi tränat på att sammanfatta faktatexter. Vi har tidigare tränat på att sammanfatta den lästa texten i  vår högläsningsbok. Då har vi använt oss av en skrivmall, där vi har tagit med personer, miljö och händelse. Denna skrivmall upptäckte vi att vi inte kan använda oss av när vi ska sammanfatta en faktatext.

Lektionen började med att vi gick igenom lektionens mål: Att kunna förklara vad hållbar utveckling betyder och att kunna berätta vad du kan göra för att bidra till en hållbar utveckling. Språkmålet: Att kunna sammanfatta den lästa texten. 

Efter genomgången av lektionsmålen ställde vi en hypotes på textens rubrik Hållbar utveckling. Detta gjorde vi  genom att göra en EPA. Syftet med att ställen en hypotes på textens rubrik är att eleverna ska gå en förförståelse inför att vi ska läsa texten. 

När vi hade gjort EPA på textens rubrik läste eleverna texten tyst för sig själv, de elever som behöver stöd med att läsa fick lyssna på den inlästa texten med hjälp av en dator eller en Ipad. Eleverna hade i uppgift att använda sig av Fröken detektiv det vill säga att ta reda på ord ur texten som de inte förstår genom att dela på orden, läsa om meningen, läsa framåt i texten, slå upp ordet i en ordlista, fråga en kamrat eller fråga en vuxen. I vår lärobok finns det dessutom en ordlista i slutet av boken. 

Efter att alla elever fått möjlighet att läsa texten tyst för sig själv, läst Sofie texten högt och vi samtalade och diskuterade vad texten handlade om. Sedan var det dags för grupperna att göra en sammanfattning genom att först göra en mindmap. 
När vi sammanfattar texten använder vi oss av lässtrategin Cowboy Jim, cowboyen sammanfattar det viktigaste i texten. Denna strategi används både under och efter läsningen och är extra viktig vid läsning för att lära. Olika grafiska modeller kan med fördel användas för att sammanfatta både skönlitterära texter och faktatexter.

Idag måndag, fortsatte vi lektionen genom att grupperna gjorde en sammanfattning med stöd av sin mindmap. Det blev många, långa diskussioner i grupperna när de skulle förhandla sig till ett bra innehåll. Att sammanfatta faktatexter är ganska svårt och något vi kommer att fortsätta med.



Texten vi läste finns i boken Jordens resurser. Detta
är en ny lärobok i geografi  som vi tycker är mycket bra. 
Hållbar utveckling.
De elever som har svårt att läsa texten själv
får lov att lyssna på den inlästa texten på dator eller ipad. 

Vi hjälps åt att skriva ner vilka rubriker som finns i texten.
Ett bra sätt att sammanfatta är att använda sig av en mindmap.
När mindmapen var klar skriver eleverna sammanfattningen på datorn.
Många förhandlingar om innehållet krävs när det är samarbete. 
Här nere kan ni se grupp 4´s sammanfattning.

Hållbar utveckling

Hållbar utveckling betyder vad vi kan göra för att spara på jordens resurser, för att nästa generation ska ha det lika bra som vi har det. För att nästa generation ska ha det lika bra som oss måste vi handla mindre, äta mindre kött, cykla istället för att åka bil eller buss, resa mindre och duscha kortare tid istället för att bada lång till. För att vi måste spara på varm vatten.

Fotavtryck
Fotavtryck visar hur mycket ett land slösar på jordens resurser. USA slösar mest på jordens resurser, dels för att  det är mycket befolkning i landet och för att USA är ett rik land. Medan Malawi har en liten fotavtryck för att det beror på att de har inga bilar och äter inte mycket kött

Hur får vi en bra framtid?
Politiker påverkar framtiden genom att de kan påverka tex att ingen får resa så mycket. Men politikerna vill ha röster därför beslutar de inte att ingen får åka. Ibland beslutar politikerna saker som människorna tycker om för att de sköna få röster.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar