Mål:
•
Du ska kunna ge exempel på när magneter
används
•
Du ska kunna namnge ämnen som fäster på en magnet
•
Du ska veta att magneten har en nordände och
en sydände
•
Du ska veta att magneter dras till varandra
(attrahera) och hur magneter stöter bort varandra (repellera)
•
Du ska kunna berätta om hur t.ex. en spik bli
en tillfällig magnet och vad beror det på
•
Du ska veta hur ett magnetfält ser ut runt en
magnet
•
Du ska veta att jorden är en jättestor magnet
•
Du ska kunna ge exempel på ämnen som leder
elektrisk ström och vad sådana material kallas.
•
Du ska veta vad som menas med en sluten
krets.
•
Du ska veta att man mäter spänning i volt och
strömstyrka i ampere
•
Du ska veta symbolerna för batteri,
strömbrytare och lampa när man ritar ett kopplingsschema
•
Du ska kunna seriekoppla två lampor/batterier
•
Du ska kunna parallellkoppla två
lampor/batterier
•
Du ska kunna skriva en labbrapport med
hypotes och slutsats
Begrepp
/ språkmål:
Magnet Kompass Elektromagnet
Magnetfält Stavmagnet Hästskomagnet
Attrahera Repellera Kopplingsschema
Seriekoppling Parallellkoppling
Strömbrytare
Sluten krets Statisk
elektricitet Ledning
Isolering
Så
här kommer vi att jobba:
• Med
arbetshäftet magnetism och elektricitet
• Genomgångar
och film
• Olika
laborationer, skriva labbrapporter
• Jobba
med olika faktatexter och arbetsblad
Bedömning:
• Bedömningen
kommer att ske kontinuerligt i en matris
• Du
ska delta aktivt i laborationer
• Du
ska skriva labbrapporter: hypotes och slutsats
• Delta
aktivt i diskussioner på lektionerna.
• Kunna
använda rätt begrepp i rätt sammanhang
E
|
C
|
A
|
||
Du
ska känna till några historiska och nutida upptäckter inom området magnetism
och elektricitet och deras betydelse för människans levnadsvillkor.
|
Du
kan med stöd av vuxen berätta om historisk och nutida upptäckter
|
Du
kan berätta om några historisk och nutida upptäckter
|
Du
kan berätta om några historiska och nutida upptäckter och betydelsen för
människans levnadsvillkor
|
Du
kan utförligt berätta om historiska och nutida upptäckter och betydelsen för
människans levnadsvillkor
|
Magnetens
egenskaper och användning i hemmet och samhället.
|
Du
kan med stöd berätta om magnetismens egenskaper och deras användning
|
Du
kan berätta om magnetismens egenskaper och deras användning
|
Du
kan på ett utvecklat sätt berätta magnetismens egenskaper och deras
användning
|
Du
kan på ett välutvecklat sätt berätta om magnetismens egenskaper och deras
användning
|
Elektricitetens
egenskaper och användning i hemmet och samhället.
|
Du
kan med stöd berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
|
Du
kan berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
|
Du
kan på ett utvecklat sätt berätta om elektricitetens egenskaper och deras
användning
|
Du
kan på ett välutvecklat sätt berätta om elektricitetens egenskaper och deras
användning
|
Fysikens
metoder och arbetssätt
Enkla
systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
|
Du
behöver kontinuerligt lärarstöd för att kunna genomföra och dokumentera
undersökningar.
|
Du
kan utifrån givna planeringar genomföra undersökningar och enkelt dokumentera
dem.
Du
bidrar till att formulera enkla frågor och planeringar.
Du
gör någon jämförelse mellan dina och andras resultat.
Du
bidrar till förbättrings-förslag.
|
Du
genomför undersökningar och dokumenterar dem på ett utvecklat sätt.
Du
formulerar enkla frågor och planeringar som efter viss justering går att
använda.
Du
för utvecklade resonemang kopplat till naturvetenskapliga teorier när du
jämför dina och andras resultat.
|
Du
genomför undersökningar och dokumenterar dem på ett välutvecklat sätt.
Du
formulerar enkla frågor och planeringar som direkt går att använda.
Du
för välutvecklade resonemang kopplat till naturvetenskapliga teorier när du
jämför dina och andras resultat. Du ger sedan egna förslag till förbättringar
och ställer nya frågor.
|
Dokumentation
av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
|
Men
hjälp av stöd gör du enkla dokumentationer i text och bild
|
Du
kan göra enkla dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
|
Du
kan göra utvecklade dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
|
Du
kan göra välutvecklade dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
|
Att
använda för årskursen anpassade ord och begrepp för att beskriva och förklara
samband inom fysiken.
|
Du
använder ord och begrepp men inte alltid på ett korrekt sätt.
|
Du
använder ord och begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt och kan förklara
enkla samband mellan begreppen.
|
Du
använder ord och begrepp på ett väl fungerande sätt och kan förklara samband
mellan begreppen.
|
Du
använder ord och begrepp på ett mycket väl fungerande sätt och kan förklara
komplexa samband mellan begreppen.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar