Lokalpedagogiskplanering
Historia och religion
Stormaktstiden
Åk 6
Tid:
Vecka 45- 50
Du ska göra ett arbete
som handlar om en mycket spännande tid i Sveriges historia, nämligen
Stormaktstiden, år 1611 – 1720. Precis som namnet säger var detta en tid då
Sverige var som mäktigast. Det var mycket som hände under denna tid, bl.a. var
Sverige mycket större än idag. En
stormakt är ett rikt och mäktigt land med en stark krigsmakt. Här kommer vi att
diskutera och reflektera kring många intressanta personer och händelser.
Undervisningens innehåll: Vad? Hur?
-
Vi
kommer att läsa i Puls boken sidan 140 – 169 och vi kommer att arbeta med
tillhörande frågor
-
Filmer
från you tube, strömmande media och Ur som beskriver Stormaktstiden. Filmerna kommer till stor del att läggas ut på bloggen så att du kan se dessa hemma
också.
-
Högläsning
ur boken Stallpojken.
-
Arbete
med stödstrukturer som tex VÖL-diagram (Vad vet vi och vad öskar vi att vi ska lära oss) och venndiagram (där vi gör jämförelser mellan stormaktstiden och idag).
-
Vi
kommer i grupp att välja ett arbete att fördjupa oss i tex Vasaskeppet,
Trettioåriga kriget, Ute i världen, Gustav Adolf den andra, Drottning Kristina,
Karl den elfte, Häxjakter, Karl den tolfte, Kvinnans roll. Arbetet ska sedan
redovisas med hjälp av en dator, ipad eller mobil och kommer att läggas ut på
bloggen. I arbetet ingår det också att kunna skriva en faktatext om ert valda arbetsområde.¨
- Hur skriver man en faktatext och var hittar vi relevant fakta.
- Hur skriver man en faktatext och var hittar vi relevant fakta.
Bedömning
Jag kommer att bedöma din
förmåga att:
Känna till hur man levde i Sverige
under stormaktstiden och hur samhället förändrades.
Känna till något om viktiga
historiska personer från denna tidsepok.
Känna till något om viktiga
historiska händelser samt hur händelserna hänger ihop i ett sammanhang, under
denna tidsepok.
Känna till olika historiska
begrepp och om du använder dem i olika resonemang.
Föra historiska resonemang, jämföra
med andra tider och se konsekvenser av händelser under olika tidsepok.
Kunna
olika historiska begrepp och lära dig använda dem
Kunna
jämföra religionens betydelse under stormaktstiden och nutiden.
Språkmål:
Stormakt Riksdagen
Religionskrig Flotta
Protestantism Bönder
Katolicism Soldattorp
Valloner Adel
Reformationen Enväldig
Tullar Abdikera
Katekesen Knektar
Regent
30-åriga kriget
Häxjakt
F E C A
Faktakunskaper - utmärkande drag
Känna till varför tiden mellan 1611 och 1718 i
Sveriges historia kallas för Stormaktstiden
-
Hi
|
Du behöver träna vidare på dina faktakunskaper om Stormaktstiden
|
Du kan beskriva kortfattat ett eller flera av skälen till att perioden
kallas för Stormaktstiden
|
Du känner till flera av skälen till att denna period kallas för
Stormaktstiden
|
Du kan utförligt beskriva varför denna period kallas för Stormaktstiden
|
Faktakunskaper - viktiga personer och händelser
Ha kunskaper om viktiga personer och händelser under
stormaktstiden
|
Du behöver träna vidare på Sveriges regenter, du behöver känna till dem
för att förstå Sverige idag.
|
Du känner till en
del fakta om några av regenterna,
|
Du har grundläggande kunskaper om denna periods kungar och drottningar
|
Du kan utförligt beskriva flera/alla av regenterna och visar att du har
goda kunskaper om dem.
|
Faktakunskaper - kartan
Kortfattat kunna beskriva hur Sveriges karta såg ut
när Sverige var som störst och när detta var.
-
Hi
|
Du behöver bli säkrare på dina kartkunskaper.
|
Du har viss kännedom om hur Sveriges karta såg ut och förändrades när
Sverige var som störst.
|
Du har
god kännedom om hur Sveriges karta såg ut och förändras när Sverige var
som störst.
|
Du har mycket goda
kunskaper om hur Sveriges karta såg ut och förändrades under stormaktstiden
|
Ord och begrepp
Ord och begrepp (olika ord) som du stöter på i ditt
arbete
-
Hi
|
Du behöver träna mer på nya ord och begrepp som är relevanta för temat.
Du behöver också prova att använda dem.
|
Du kan på ett enkelt sätt använda nya ord och begrepp som är relevanta
för temat.
|
Du kan på ett utvecklat sätt använda och förklara begrepp som är
relevanta för temat.
|
Du visar att du har en god förståelse för de ord och begrepp som är
relevanta för temat och att du kan använda dem på ett välutvecklat sätt.
|
Söker orsaker,
skeende, följder, helheter och ser samband
-
Hi
|
Du berättar
på ett enkelt sätt om händelser och kan nämna orsaker och följder.
Du kan med se enkla samband mellan olika händelser och beskriva dem kortfattat samt dra enkla slutsatser. |
Du beskriver
händelser och dess orsaker och följder med egna ord på ett utvecklat sätt.
Du ser samband mellan olika händelser och beskriver dem på ett utvecklat sätt samt kan dra slutsatser. |
Du beskriver händelser och
dess orsaker och följder med egna ord på ett välutvecklat sätt.
Du ser samband mellan olika händelser på ett välutvecklat sätt och tolkar och analyserar helheten samt jämför och drar egna slutsatser. |
|
Faktakunskaper
och analysförmåga, att se skillnader och likheter.
-
Re
|
Du kan med
stöd av en vuxen eller en kamrat redogöra för någon kristen högtid och gör en
enkel jämförelse mellan kristendomens betydelse under stormaktstiden och nu.
|
Du kan
redogöra för några kristna högtider och traditioner och göra enkla jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur och samhällsliv under stormaktstiden och nu. |
Du kan
redogöra för några kristna högtider och traditioner och göra utvecklade jämförelser mellan kristendomens betydelse för svenskt kultur och samhällsliv under stormaktstiden och nu. |
Du kan redogöra för några kristna högtider och traditioner
och göra välutvecklade jämförelser mellan kristendomens betydelse för svensk
kultur och samhällslivet under stormaktstiden och nu.
|
Analysera
hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i
samhället.
-
Re
|
Du kan med
stöd av en lärare eller kamrat beskriva några grundläggande drag i
fornskandinavisk och samiskreligion.
|
Du kan
på ett enkelt beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samisk
religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan iakttas i
dagens samhälle.
|
Du kan på ett utvecklat sätt beskriva några grundläggande drag
i fornskandinavisk och samisk religion och ger även exempel på hur
fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.
|
Du kan
på ett välutvecklat sätt beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk
och samisk religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan
iakttas i dagens samhälle.
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar