tisdag 28 oktober 2014

Pedagogiskplanering Stormaktstiden

Lokalpedagogiskplanering
Historia och religion
Stormaktstiden 

Åk 6



Tid: Vecka 45- 50
Du ska göra ett arbete som handlar om en mycket spännande tid i Sveriges historia, nämligen Stormaktstiden, år 1611 – 1720. Precis som namnet säger var detta en tid då Sverige var som mäktigast. Det var mycket som hände under denna tid, bl.a. var Sverige mycket större än idag. En stormakt är ett rikt och mäktigt land med en stark krigsmakt. Här kommer vi att diskutera och reflektera kring många intressanta personer och händelser.

Undervisningens innehåll: Vad? Hur?
-          Vi kommer att läsa i Puls boken sidan 140 – 169 och vi kommer att arbeta med tillhörande frågor
-          Filmer från you tube, strömmande media och Ur som beskriver Stormaktstiden. Filmerna                       kommer till stor del att läggas ut på bloggen så att du kan se dessa hemma också.
-          Högläsning ur boken Stallpojken.
-          Arbete med stödstrukturer som tex VÖL-diagram (Vad vet vi och vad öskar vi att vi ska lära oss)        och venndiagram (där vi gör jämförelser mellan stormaktstiden och idag). 
-          Vi kommer i grupp att välja ett arbete att fördjupa oss i tex Vasaskeppet, Trettioåriga kriget, Ute i        världen, Gustav Adolf den andra, Drottning Kristina, Karl den elfte, Häxjakter, Karl den tolfte,            Kvinnans roll. Arbetet ska sedan redovisas med hjälp av en dator, ipad eller mobil och kommer         att läggas ut på bloggen. I arbetet ingår det också att kunna skriva en faktatext om ert valda                 arbetsområde.¨
-    Hur skriver man en faktatext och var hittar vi relevant fakta. 

Bedömning
Jag kommer att bedöma din förmåga att:
Känna till hur man levde i Sverige under stormaktstiden och hur samhället förändrades.
Känna till något om viktiga historiska personer från denna tidsepok.
Känna till något om viktiga historiska händelser samt hur händelserna hänger ihop i ett sammanhang, under denna tidsepok.
Känna till olika historiska begrepp och om du använder dem i olika resonemang.
Föra historiska resonemang, jämföra med andra tider och se konsekvenser av händelser under olika tidsepok.
Kunna olika historiska begrepp och lära dig använda dem
Kunna jämföra religionens betydelse under stormaktstiden och nutiden.

Språkmål:
Stormakt                             Riksdagen
Religionskrig                       Flotta            
Protestantism                     Bönder
Katolicism                         Soldattorp
Valloner                             Adel
Reformationen                   Enväldig
Tullar                                 Abdikera
Katekesen                           Knektar
Regent
30-åriga kriget
Häxjakt


                                            F                        E                                     C                   A
Faktakunskaper - utmärkande drag
Känna till varför tiden mellan 1611 och 1718 i Sveriges historia kallas för Stormaktstiden

-          Hi

Du behöver träna vidare på dina faktakunskaper om Stormaktstiden

Du kan beskriva kortfattat ett eller flera av skälen till att perioden kallas för Stormaktstiden

Du känner till flera av skälen till att denna period kallas för Stormaktstiden

Du kan utförligt beskriva varför denna period kallas för Stormaktstiden

Faktakunskaper - viktiga personer och händelser
Ha kunskaper om viktiga personer och händelser under stormaktstiden

Du behöver träna vidare på Sveriges regenter, du behöver känna till dem för att förstå Sverige idag.

Du känner till en del fakta om några av regenterna,
Du har grundläggande kunskaper om denna periods kungar och drottningar

Du kan utförligt beskriva flera/alla av regenterna och visar att du har goda kunskaper om dem.

Faktakunskaper - kartan
Kortfattat kunna beskriva hur Sveriges karta såg ut när Sverige var som störst och när detta var.

-          Hi

Du behöver bli säkrare på dina kartkunskaper.

Du har viss kännedom om hur Sveriges karta såg ut och förändrades när Sverige var som störst.

Du har 
god kännedom om hur Sveriges karta såg ut och förändras när Sverige var som störst.

Du har mycket goda kunskaper om hur Sveriges karta såg ut och förändrades under stormaktstiden
Ord och begrepp
Ord och begrepp (olika ord) som du stöter på i ditt arbete

-          Hi

Du behöver träna mer på nya ord och begrepp som är relevanta för temat. Du behöver också prova att använda dem.

Du kan på ett enkelt sätt använda nya ord och begrepp som är relevanta för temat.
Du kan på ett utvecklat sätt använda och förklara begrepp som är relevanta för temat.

Du visar att du har en god förståelse för de ord och begrepp som är relevanta för temat och att du kan använda dem på ett välutvecklat sätt.

Söker orsaker, skeende, följder, helheter och ser samband

-          Hi

Du berättar på ett enkelt sätt om händelser och kan nämna orsaker och följder.

Du kan med se enkla samband mellan olika händelser och beskriva dem kortfattat samt dra enkla slutsatser.
Du beskriver händelser och dess orsaker och följder med egna ord på ett utvecklat sätt.

Du ser samband mellan olika händelser och beskriver dem på ett utvecklat sätt samt kan dra slutsatser.
Du beskriver händelser och dess orsaker och följder med egna ord på ett välutvecklat sätt.

Du ser samband mellan olika händelser på ett välutvecklat sätt och tolkar och analyserar helheten samt jämför och drar egna slutsatser.
Faktakunskaper och analysförmåga, att se skillnader och likheter.
-          Re
Du kan med stöd av en vuxen eller en kamrat redogöra för någon kristen högtid och gör en enkel jämförelse mellan kristendomens betydelse under stormaktstiden och nu.
Du  kan 
redogöra för några kristna 
högtider och traditioner och 
göra enkla jämförelser 
mellan kristendomens 
betydelse för svenskt kultur och 
samhällsliv under stormaktstiden och nu.
Du kan 
redogöra för några kristna 
högtider och traditioner och 
göra utvecklade jämförelser 
mellan kristendomens 
betydelse för svenskt kultur och 
samhällsliv under stormaktstiden och nu.
Du kan redogöra  för några kristna högtider och traditioner och göra välutvecklade jämförelser mellan kristendomens betydelse för svensk kultur och samhällslivet under stormaktstiden och nu.
Analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället.
-          Re
Du kan med stöd av en lärare eller kamrat beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samiskreligion.
Du kan på ett enkelt beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samisk religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.
Du kan på ett utvecklat sätt beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samisk religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.
Du kan på ett välutvecklat sätt beskriva några grundläggande drag i fornskandinavisk och samisk religion och ger även exempel på hur fornskandinavisk religion kan iakttas i dagens samhälle.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar