måndag 13 oktober 2014

Planering för argumenterande text

Lokalpedagogisk planering
Sva
Argumentation
Åk 6 ht – 14


Syfte
Vi kommer under v.41 – 45 att arbeta med argumentation. Du kommer att få träna dig i att argumentera för olika saker både muntligt och skriftligt, samt öva dig i att skriva insändare. Du ska utveckla din förmåga att formulera dig och kommunicera i tal och skrift, så att du kan uttrycka dig i olika sammanhang och för skilda syften. Du ska också utveckla dina kunskaper om hur man formulerar egna åsikter och tankar i texter.
Centralt innehåll
Kopplingar till läroplan
-       Strategier för att skriva olika typer av texter med anpassning till deras typiska uppbyggnad och språkliga drag. Skapande av texter där ord, bild och ljud samspelar.
-       Att argumentera i olika samtalssituationer och beslutsprocesser.
-       Argumenterande texter till exempel insändare, texternas innehåll, uppbyggnad och typiska språkliga drag. 
-       Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.

Arbetssätt och metod
Vi kommer att jobba med att läsa och analysera olika slags insändare i par och i mindre grupp.
Du kommer att få träna dig i att muntligt besvara en insändare.
Du kommer också att få skriva en egen insändare.
Konkreta mål
Du ska kunna:
·         Kunna skriva en insändare som innehåller åsikter och argument.

·         Kunna delta aktivt i argumentationsövningen och där framföra dina åsikter och argument.


F
E
C
A
Koppling till uppgiften

Du följer instruktionen och
du skriver en i huvudsak fungerande argumenterande text.
Du följer instruktionen och
du skriver en relativt väl fungerande argumenterande text.
Du följer  instruktionen och du  skriver en väl fungerande argumenterande text
Tes
Med stöd försöker du att formulera en tes.
Du formulerar en enkel tes som till viss del går att förstå.
Du formulerar en tydlig tes som är lätt att förstå.
Du formulerar en mycket tydlig tes där du tydligt visar din åsikt i frågan/ ämnet.
Argument
Med stöd formulerar du ett argument som på ett enklare sätt stöder din tes.
Texten har ett argument som stöder din tes.
Texten innehåller minst ett argument som stöder din tes. Texten innehåller exempel och fakta som stöder argumenten.
Texten har flera (ca 3) argument. Texten innehåller exempel, fakta eller egna upplevelser som tydligt och trovärdigt stöder argumenten.
Avslut
Med stöd avslutar du din text med en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en kort och enkel avslutning där du presenterar en enkel lösning eller sammanfattning av din tes.
Texten har en tydlig avslutning med minst en av följande punkter:
En sammanfattning av dina argument, det viktigaste argumentet lyfts fram, tesen upprepas och/eller en uppmaning till läsaren.
Texten har en tydlig och utförlig avslutning med flera av följande punkter:
en sammanfattning
av dina argument, det viktigaste argumentet lyfts fram, tesen upprepas och/eller en uppmaning till läsaren.
Skrivregler
Med stöd från lärare eller kamrater använder du grundläggande skrivregler.

Korta och vanligt förekommande ord kan du med stöd stava korrekt.

Med stöd försöker du även använda skiljetecken korrekt.
Du försöker oftast använda grundläggande skrivregler i det du skriver.

Vanligt förekommande ord stavar du korrekt.

Du försöker att använda skiljetecken korrekt. 
Du använder grundläggande skrivregler i det du skriver och det blir oftast korrekt.

Du känner till olika stavningsregler och kan med hjälp av dem ofta stava korrekt.

Du använder ofta skiljetecken korrekt.
Du använder grundläggande skrivregler korrekt i det du skriver.

Du känner till olika stavningsregler och stavar nästan alltid korrekt.

Du använder nästan alltid skiljetecken korrekt. 
Kamratrespons
Du läser kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du tycker det är bra eller dåligt.
Du ger enkel respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller dåligt.
Du ger kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till innehåll eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text.

Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. 
Du ger respons på kamrattexter som kan hjälpa honom/henne att höja kvalitén både till innehåll och form (handling och skrivregler).

Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. Du kan motivera dina åsikter i den kritik du ger. 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar