|
|
E
|
C
|
A
|
Tallinje
|
Du
behöver stöd för att läsa av en tallinje.
|
Du kan
läsa av en tallinje med heltal
|
Du kan
läsa av decimaltal med heltal, tiondelar på en tallinje
|
Du kan
läsa av decimaltal med heltal, tiondelar och hundradelar på en tallinje
|
Decimaltal,
kunna storleks ordna, räkna med addition och subtraktion
|
Du
behöver stöd för att klarar av att storleks ordna decimaltal och att hitta
strategier hur du ska lösa tal med addition och subtraktion
|
Du
har grundläggande kunskaper om decimaltal eftersom att du förstår och kan
använda decimaltal på ett i huvudsak fungerande sätt.
|
Du
har goda kunskaper om decimaltal eftersom att du förstår och kan använda
decimaltal på ett relativt väl fungerande sätt.
|
Du
har mycket goda kunskaper om decimaltal eftersom att du förstår och kan använda
decimaltal på ett väl fungerande sätt.
|
Multiplikation
med decimaltal.
|
Du
behöver stöd med att hitta strategier hur du ska räkna
|
Du har
strategier för att multiplicera med 10, 100 och 1000
|
Du kan
använda strategin och räknar oftast rätt
|
Du kan
räkna multiplikation med heltal och decimaltal t.ex. 5 x 3,7
|
Division
med decimaltal
|
Du
behöver stöd med att hitta strategier hur du ska räkna
|
Du har
strategier för att dividera med 10, 100 och 1000
|
Du förstår
kortdivision
Kan
använda strategin och räknar oftast rätt.
|
Du förstår
kortdivision och räknar oftast rätt
|
Läsa,
rita och skriva bråk
|
Du
kan läsa, rita och skriva bråk med stöd av en lärare.
|
Du är
ganska säker på att läsa, rita och skriva bråk
|
Du är
rätt säker på att läsa, rita och skriva bråk.
|
Du är
säker på att läsa, rita och skriva bråk
|
Jämföra
och storleks ordna bråk
|
Du
kan jämföra och storleks ordna bråk med stöd av en lärare.
|
Du är
ganska säker på att jämföra och storleks ordna bråk.
|
Du är
säker på att jämföra och storleks ordna bråk.
|
Du är
mycket säker på att jämföra och storleks ordna bråk
|
Räkna
med bråk
|
Du
behöver stöd för att kunna räkna med bråk
|
Du
kan välja och använda i huvudsak fungerande matematiska metoder för att göra
enkla beräkningar med tal i bråkform och lösa enkla rutinuppgifter.
|
Du
kan välja och använda ändamålsenliga matematiska metoder för att göra enkla
beräkningar med tal i bråkform och lösa enkla rutinuppgifter.
|
Du
kan välja och använda ändamålsenliga och effektiva matematiska metoder för
att göra enkla beräkningar med tal i bråkform och lösa enkla rutinuppgifter.
|
Beräkna
procent av en summa.
|
Du kan
beräkna en viss procent av en summa med stöd
|
Du är
ganska säker på att beräkna en viss procent av en summa.
|
Du är
säker på att beräkna en viss procent av en summa.
|
Du är
mycket säker på att beräkna en viss procent av en summa.
|
Beräkna
procentuell höjning eller sänkning.
|
Du
kan beräkna procentuell höjning eller sänkning med stöd av en lärare.
|
Du är
ganska säker på att beräkna procentuell höjning eller sänkning.
|
Du är
säker på att beräkna procentuell höjning eller sänkning.
|
Du är
mycket säker på att beräkna procentuell höjning eller sänkning.
|
Växla
mellan olika former
Du
kan använda och växla mellan bråk, decimaltal och procent, och föra
resonemang hur de hänger ihop.
|
Du
behöver stöd för att kunna växla mellan bråk, decimaltal och procent.
|
Du
kan känna igen enkla bråk och se någon koppling till andra bråk eller procent
|
Du
kan känna igen enkla bråk och se flera kopplingar till andra bråk eller
procent och decimaltal
|
Du
kan känna igen bråk och se kopplingar till andra bråk eller procent och
decimaltal
|
Kommunicera
Visa/berätta/förklara
hur man tänkt.
|
Den
skriftliga redovisningen är svår att följa för att flera steg i lösningen
saknas.
|
Den
skriftliga redovisningen går att följa men vissa steg i lösningen saknas.
|
Den
skriftliga redovisningen går att följa.
|
Den
skriftliga redovisningen är tydlig och strukturerad, samt visar på alla steg.
|
Problemlösning
|
Du behöver
stöd med att lösa problemet t.ex. välja och/eller använda lämpliga metoder.
|
Du löser
problemet genom att med hjälp välja en lämplig metod, men kan inte förklara
hur man tänkt.
|
Du använder
en fungerande lösning (inte alltid den lämpligaste) och kan förklara hur man
löser problemet.
|
Du använder,
en för situationen, lämplig lösning och ger en bra förklaring till hur man
löser problemet.
|
måndag 13 oktober 2014
Matris i matematik
Här kommer er matris i matematik.
Etiketter:
Matematik
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar