Lokalpedagogisk planering
Samhällskunskap
Kommunikation, media och information
Åk 6
Vecka:
16 - 20
Massmedia och reklam är en stor del av vår
vardag och den bild vi får av omvärlden. Nu kommer vi att lära oss mer om
massmedia och reklam och hur saker och ting hänger ihop. En viktig del när man
jobbar med media och reklam är att ha ett ifrågasättande och källkritiskt
förhållningssätt, därför lär vi oss vad detta förhållningssätt innebär och hur
man använder sig av det.
Arbetssätt
Vi kommer att på olika
sätt arbeta med läromedlet Puls Samhällskunskap sid 74 – 85 och sidorna 30 – 33
i tillhörande arbetsbok. Vi kommer att läsa och titta i olika tidningar och
andra medier och vi kommer i grupper att samtala om vad som skiljer reklam från
information, kritiskt granska reklamens budskap och försöka tyda mottagaren och
syftet av ett reklambudskap. Vi kommer också arbeta med våra språkmål på olika
sätt tex genom lucktext, röd och grönapapper och memory.
Mål för kunskapsområdet
Målet är att du ska ha
utvecklat dina kunskaper runt:
·
begrepp
och uttryck som har med reklam, media och källkritik att
göra ( t.ex. media, massmedia, budskap, källa, källkritisk,
tryckfrihet, yttrandefrihet, kommersiellt.
·
vad
media är, skillnaden mellan massmedia och sociala medier
·
lagar
som styr massmedia
·
hur
en tidning är uppbyggd, dvs vilka olika delar som ingår i en tidning
·
hur
en tidningsartikel är uppbyggd
·
att
reflektera över nyheter av olika slag, t ex insändare, artikel, tv- eller
radioreportage
·
att
jämföra olika källor för att avgöra om innehållet är trovärdigt eller inte
·
skillnaden
mellan reklam och information
·
att
reflektera över reklams påverkan
·
att
reflektera över reklams budskap, avsändare och målgrupp, dvs vem reklamen
riktar sig till
·
att
ta ställning och framföra egna åsikter i olika frågor som har med reklam,
media och källkritik att göra
Språkmål:
Kommunikation,
medier, nyheter, redaktion, kommunicera, budskap, tryckfrihet, reklam,
information, källa och journalist.
|
|||||
F
|
E
|
C
|
A
|
||
Söka
information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera
deras relevans och trovärdighet.
Samhällskunskap
|
Du kan med stöd av en vuxen eller kamrat använda källor på ett i huvudsak
fungerande sätt.
|
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett
i huvudsak fungerande sätt och för enkla resonemang om informationens och
källornas användbarhet.
|
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett
relativt väl fungerande sätt och för utvecklade resonemang om informationens
och källornas användbarhet.
|
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett
väl fungerande sätt och för välutvecklade resonemang om informationens och
källornas användbarhet.
|
|
Analysera
och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika
perspektiv.
Samhällskunskap
|
Du kan med stöd av en vuxen eller kamrat undersöka elevnära
samhällsfrågor.
|
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och
beskriver då enkla samband med enkla och till viss del underbyggda
resonemang.
|
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och
beskriver då förhållandevis komplexa samband med utvecklade och relativt väl
underbyggda resonemang.
|
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv, och
beskriver då komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda
resonemang.
|
|
Reflektera
över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Samhällskunskap
|
Du saknar grundläggande
Kunskaper om olika samhällsstrukturer.
|
Du har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer.
|
Du har goda kunskaper om olika samhällsstrukturer.
|
Du har mycket goda kunskaper om olika samhällsstrukturer.
|
|
Reflektera
över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Samhällskunskap
|
|
Du visar det genom att undersöka mediala strukturer i samhället är
uppbyggda och fungerar och beskriver då enkla samband inom olika
samhällsstrukturer.
|
Du visar det genom att undersöka hur
mediala och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar
och beskriver då förhållandevis komplexa samband inom olika
samhällsstrukturer.
|
Du visar det genom att undersöka hur mediala strukturer i samhället är
uppbyggda och fungerar och beskriver då komplexa samband inom olika
samhällsstrukturer.
|
|
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar