Jag har bestämt utifrån era önskemål, att ni själv ska få välja vilken typ av text ni vill skriva, du kan välja på faktatext, dikt, instruktion, återberättande text, narrativ text eller argumenterande text. I rubriken ska ordet vår finnas med . Till texten ska det också finnas en tillhörande bild. Tyvärr får vi skriva texterna förhand men om du har möjlighet att skriva rent texten hemma på dator så skriv den i Driven i din sva mapp.
För att ni ska komma igång och skriva kommer vi att tillsammans fundera kring vad ni skulle kunna skriva om genom att vi gör en gemensam mindmap som kan väcka tankar.
Om du har glömt hur du skriver just den texttyp som du väljer så titta här i bloggen eller fråga under lektionen så går vi igenom det tillsammans.
Texten ska vara klar den 22 maj!
Lycka till!
Faktatext om våren. |
Typ av text
|
Återgivande text
|
Berättande text
(narrativ)
|
Beskrivande text
|
Instruerande text
|
Argumenterande text
|
Syfte
|
Att berätta vad som hänt.
|
Att underhålla, förmedla kunskap.
|
Att förmedla information
|
Att förklara hur någonting görs.
|
Att övertala andra, att välja sida och komma med argument.
|
Struktur
|
Orientering, berättar vem, var, när.
En serie händelser.
Personlig kommentar, slutsats
|
Orientering, berättar vem, var, när.
En serie händelser.
Problem.
Upplösning.
|
Allmänna upplysningar
Karakteristisk t.ex. Utseende, föda.
Kan ha underrubriker.
|
Målinriktat.
Stegvisa moment.
|
Personliga ställningstaganden. Argument och bevis, eventuella
motargument och motbevis samt slutsats.
|
Samman-länkande ord
|
Tidsord. Först, sedan, därefter.
|
Tidsord. En dag, det var en gång, senare, efteråt, tillslut.
|
Förekommer vanligtvis inte.
|
För det första, för det andra, för det tredje, till slut.
|
För det första, för det andra, dessutom, därför, emellertid.
|
Andra språkliga drag
|
Dåtid, berättar vad som hände.
Beskrivande ord
|
Dåtid, berättar vad som hände.
Handlingsverb
Beskrivande ord
Kan innehålla dialog
|
Verben ”att vara” ”att ha” Specifikt ordförråd.
|
Verb som ger instruktioner tex. Ta, blanda, lägg till, hacka.
|
Språk för att övertyga kan förekomma tex. Det är uppenbarligen fel,
det är utan tvekan dumt att …
|
De vanligaste texttyperna inom skolan enligt Gibbons. P. 2009. Fritt taget ur Stärk språket stärk lärandet. 2009 s.89.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar