söndag 2 mars 2014

Läxa till torsdag - 5a och 5b

Till torsdag ska alla ha lyssnat på den första filmen om Medeltiden. När ni lyssnar ska ni skriva ner tre frågor eller tankar från det ni sett och hört.

Ni som inte har möjlighet att titta på detta hemma kommer att få möjlighet att stanna kvar en stund efter skolan på onsdag och göra läxan på skoltid. Det är ju tyvärr ingen läxhjälp på tisdag eftersom vi har studiedag.
Vill ni skriva era kommentarer och frågor här i kommentarsfältet så gör gärna det, glöm då inte att skriva namn och klass.



Lycka till!
Hälsningar Sofie






7 kommentarer:

  1. Läxan...
    ''Vad betyder kloster?
    ''Varför ville heliga Birgitta bygga ett kloster när Jesus bad henne att skulle skapa en bättre värld?
    ''Varför var man tvungen att betala skatt för kungen och inte adelsmännen?
    ''Digerdöden: Hur blev man smittad av den sjukdomen?

    /Evelina 5b

    SvaraRadera
  2. vi har lärt oss om digerdöden
    hur spreds sig digerdöden?
    vf behövde inte adeln och preäster inte betala?
    // zozo,dene,alaa klass 5b

    SvaraRadera
  3. Vi har lärt oss de 4 samhällen adel, borgare, bönder och präster!
    Vi har lärt oss de ämnespesefika orden och vad de betyder!
    Var adel menen borgare för länge sedan?
    var adel en man som kungen som härska när det var meddeltid en kusin, kompis eller var det en man som bara valdes?
    vrf va adels menen värdare än alla andra?
    vem var det som härska över de länderna som man inte fick rösta?

    Alaa, Dene och Zozo 5B.

    SvaraRadera
  4. varför skulle bonden betala skatt till kungen och präster?
    jag har lärt mig att vi måste veta vad orden betyder?
    jag och min grupp har lärt oss om digerdöden och hur det spred sig i hela värden.
    kungarna och prästrarna var så rika av människorna som betalar skatt vist sofie

    av Mona 5b

    SvaraRadera
  5. Hej.
    Vd betyder ordet unionen?
    Varför måste Bönder betala skatt varje år för Kungen och Prästen?
    Jag har lärt mig mer om Heliga Birgitta ,när Birgitta var liten så älskade hon lyssna på berättelsen om Jesus . Birgitta trodde att Jesus pratar för henne en dag sa Jesus för Heliga Birgitta att hon ska in i rum hon gick in i rum där möte hon påven som god sände så hon fick öppna ett klost men hon fick aldrig se den.
    vad är kloster?
    Sanna 5B

    SvaraRadera
  6. jag har skrivit ner alla mina frågor i ett papper. så ska jag ge den till vår vikarie imorgon så att hon ger dig den eller ska jag vänta och ge dig den? //Zahra.A 5A.

    SvaraRadera
  7. hej!
    varfør måste Bønder betala skatt varje år før kungen och prøsten?
    Heliga Brigitta tyckte om berøttelse om Jesus.
    Jag har lørt mig om man skulle vara adelsman skulle man hjølpa kungen før att førsvara landet!


    //Delija 5B!

    SvaraRadera