söndag 28 september 2014

Lokalpedagogisk Planering
ENGELSKA ÅK 6
 


                                                          Höstterminen -14
Mål med undervisningen:
Denna termin ska vi arbeta med att lära oss skriva en beskrivande text i dåtid och nutid.
Vi kommer därför att lära oss:
  •         Vad ett adjektiv är.
  •      Att jämföra olika saker.
  •      Beskrivande ord.
  •          Att bli medvetna om hur olika beskrivande texter kan se ut.
  •          Tempusformerna presens och preteritum.
  •          Att böja verb.

 Centralt innehåll & kunskapskrav:

Det här ska du göra
·         En beskrivning av ett djur, dess utseende och karaktär. Du kommer att få ta med dig ett mjukisdjur som du kan använda som inspiration om du vill.

Reception – Lyssna och läsa
·         Du ska kunna förstå när en kompis berättar för dig om ett djur, hur det ser ut och dess karaktärsdrag.
·     Du ska kunna förstå en enklare beskrivande text som är uppläst genom att lyssna och följa med i    texten.
·         Du ska kunna ställa frågor om hur ett djur ser ut, eller kunna ställ frågor om dess karaktär.
·        Du ska kunna använda dig av olika strategier för att kunna förstå innehållet i en text, eller strategier    för att förstå enstaka ord.

Produktion – tala, samtala och skriva
·         Du ska kunna skriva en berättande och beskrivande text om ett djur i både nutid och dåtid.
·         Du ska kunna berätta muntligt om ditt djur och ställa frågor om det du hört.


 Genomförande:
Skriva texter

Vi kommer att arbeta med vår textskrivning i fyra faser.

Grammatiska strukturer
För att lära dig hur du kan skapa meningar i olika tempus kommer vi att arbeta med ett lappsystem för att tillsammans och enskilt bygga olika meningar. Varje satsdel kommer att ha olika form och färg, detta ska vi gå igenom tillsammans. Det kan till exempel se ut så här:


Du kommer att få egna lappar som du förvarar i ett kuvert i din låda och vi kommer också ha gemensamma lådor med fler lappar i vårt klassrum.  Vi kommer att lägga ut olika satser så att du tydligt ser vad som händer om man till exempel lägger lapparna i en annan ordning som i exemplet nedan:


Bedömning:
Bedömningen sker genom att du reflekterar över ditt lärande och sen diskuterar vi tillsammans vilka mål du uppnått. Bedömningen utgår från olika mallar som delas ut allt eftersom undervisningen går framåt. Här är den första mallen.


Ämnesområde

Nivå 1

Nivå 2

Nivå 3

Glosor - exempel
Läsförståelse – beskrivande texter

Cats

Who´s the Boss?

Freaky Animal Facts

Alien Invasion


Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut med åtta meningar.



Ex: The tiger is brown.

It has black and white stripes.

It is big.

It It has strong back legs.


Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut och dess egenskaper med minst fem lite längre utbyggda meningar.

Ex: The tiger is brown and it has black and white stripes.

It is heavy, it can weigh up to 200 kilos.

It can see in the dark.



Du kan utifrån en bild av ett kattdjur beskriva hur det ser ut och dess egenskaper i en sammanhållen text. 


Ex: The tiger is brown with white and black stripes. It is the biggest cat animal in the world. It can weigh up to two hundred kilos.
The tiger likes to swim and it eats fish.


Good Stuff sid. 6-11
Stripe, spot, fur, light, dark, dangerous, furious, curious, kind, purr, growl.

Alien invasion
Horrid, bad breath, horrid, bigger, stronger, loud, buzzing, mark, tiny, growl.

Reception & muntlig produktion


Du förstår när någon berättar om hur ett kattdjur ser ut med enstaka meningar.

Du förstår när någon berättar om hur ett kattdjur ser ut med enkel engelska.


Du förstår när någon berättar om hur ett djur ser ut, och hur det är på engelska.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar