söndag 5 oktober 2014

Magnetism och elektricitet

Mål:
                           Du ska kunna ge exempel på när magneter används
                           Du ska kunna namnge ämnen som fäster på en magnet
                           Du ska veta att magneten har en nordände och en sydände
                           Du ska veta att magneter dras till varandra (attrahera) och hur magneter stöter bort varandra (repellera)
                           Du ska kunna berätta om hur t.ex. en spik bli en tillfällig magnet och vad beror det på
                           Du ska veta hur ett magnetfält ser ut runt en magnet
                           Du ska veta att jorden är en jättestor magnet
                           Du ska kunna ge exempel på ämnen som leder elektrisk ström och vad sådana material kallas.
                           Du ska veta vad som menas med en sluten krets.
                           Du ska veta att man mäter spänning i volt och strömstyrka i ampere
                           Du ska veta symbolerna för batteri, strömbrytare och lampa när man ritar ett kopplingsschema
                           Du ska kunna seriekoppla två lampor/batterier
                           Du ska kunna parallellkoppla två lampor/batterier
                           Du ska kunna skriva en labbrapport med hypotes och slutsats


Begrepp / språkmål:
Magnet                            Kompass                          Elektromagnet
Magnetfält                         Stavmagnet                      Hästskomagnet
Attrahera                         Repellera                         Kopplingsschema
Seriekoppling                   Parallellkoppling             Strömbrytare
Sluten krets                      Statisk elektricitet             Ledning
Isolering     

Så här kommer vi att jobba:
•                    Med arbetshäftet magnetism och elektricitet
•                    Genomgångar och film
•                    Olika laborationer, skriva labbrapporter
•                    Jobba med olika faktatexter och arbetsblad


Bedömning:
                    Bedömningen kommer att ske kontinuerligt i en matris
•                    Du ska delta aktivt i laborationer
•                    Du ska skriva labbrapporter: hypotes och slutsats
•                    Delta aktivt i diskussioner på lektionerna.
•                    Kunna använda rätt begrepp i rätt sammanhang





E
C
A
Du ska känna till några historiska och nutida upptäckter inom området magnetism och elektricitet och deras betydelse för människans levnadsvillkor.
Du kan med stöd av vuxen berätta om historisk och nutida upptäckter
Du kan berätta om några historisk och nutida upptäckter
Du kan berätta om några historiska och nutida upptäckter och betydelsen för människans levnadsvillkor
Du kan utförligt berätta om historiska och nutida upptäckter och betydelsen för människans levnadsvillkor
Magnetens egenskaper och användning i hemmet och samhället.
Du kan med stöd berätta om magnetismens egenskaper och deras användning
Du kan berätta om magnetismens egenskaper och deras användning
Du kan på ett utvecklat sätt berätta magnetismens egenskaper och deras användning
Du kan på ett välutvecklat sätt berätta om magnetismens egenskaper och deras användning
Elektricitetens egenskaper och användning i hemmet och samhället.
Du kan med stöd berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
Du kan berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
Du kan på ett utvecklat sätt berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
Du kan på ett välutvecklat sätt berätta om elektricitetens egenskaper och deras användning
Fysikens metoder och arbetssätt
Enkla systematiska undersökningar. Planering, utförande och utvärdering.
Du behöver kontinuerligt lärarstöd för att kunna genomföra och dokumentera undersökningar.
Du kan utifrån givna planeringar genomföra undersökningar och enkelt dokumentera dem.

Du bidrar till att formulera enkla frågor och planeringar.

Du gör någon jämförelse mellan dina och andras resultat.

Du bidrar till förbättrings-förslag.
Du genomför undersökningar och dokumenterar dem på ett utvecklat sätt.

Du formulerar enkla frågor och planeringar som efter viss justering går att använda.

Du för utvecklade resonemang kopplat till naturvetenskapliga teorier när du jämför dina och andras resultat.
Du genomför undersökningar och dokumenterar dem på ett välutvecklat sätt.

Du formulerar enkla frågor och planeringar som direkt går att använda.

Du för välutvecklade resonemang kopplat till naturvetenskapliga teorier när du jämför dina och andras resultat. Du ger sedan egna förslag till förbättringar och ställer nya frågor.
Dokumentation av enkla undersökningar med tabeller, bilder och enkla skriftliga rapporter.
Men hjälp av stöd gör du enkla dokumentationer i text och bild
Du kan göra enkla dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
Du kan göra utvecklade dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
Du kan göra välutvecklade dokumentationer av dina undersökningar i text och bild
Att använda för årskursen anpassade ord och begrepp för att beskriva och förklara samband inom fysiken.
Du använder ord och begrepp men inte alltid på ett korrekt sätt.
Du använder ord och begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt och kan förklara enkla samband mellan begreppen.
Du använder ord och begrepp på ett väl fungerande sätt och kan förklara samband mellan begreppen.
Du använder ord och begrepp på ett mycket väl fungerande sätt och kan förklara komplexa samband mellan begreppen.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar