måndag 8 juni 2015

En sista skrivuppgift

Imorgon tisdag är det dags för er sista skrivuppgift på Rosengårdsskolan, er uppgift är att skriva ett brev till er själv, ett brev som ni kommer att få den dagen då ni slutar årskurs nio. Uppgiften påminner ganska mycket om er första skrivuppgift i åk 6 med denna gång ska ni tänka tre år framåt. När vi skrev vår förra uppgift skrev jag brevet nedan och som ni kan se har det mesta av mina drömmar slagit in, vilket glädjer mig mycket!


Aug - 14
Min framtid!
Jag tittar mig runt i klassrummet och överallt ser jag välkända leende ansikten, ansikten som jag sett i tre år. Elever som jag fått äran att lära känna och undervisa i tre år. Elever som jag fått förtroende av, som jag skrattat med och som jag till och med ibland tröstat när livet och skolan varit tuff.

Jag ser underbara ungar, finklädda ungar som ler och här och var ser jag några föräldrar som vågat sig in i klassrummet en sista gång.
Mina drömmar den där dagen när framtiden hälsade på mig har slagit in. Alla elever i klassrummet har nått sina mål. Den där dagen då framtiden kom på besök önskade jag inget för egen del, jag önskade att ni mina fina elever i 6a och 6b skulle lyckas och nå precis så långt som ni önskar. 

Jag drömde och hoppades om ett läsår med lärande, glädje, skratt och vänskap, att alla konflikter och det som varit har glömts bort. Och tänk framtiden hörde min bön och vi fick precis ett sådant läsår. Vi har tillsammans kämpat och arbetat hårt, hårdare än någonsin med nationellaprov och en pjäs som gjorde succé och till och med nämndes i Sydsvenskan.

Jag tittar en gång till runt i klassrummet och är stolt, stolt över det vi åstadkommit tillsammans och jag känner mig trygg över att ni kommer att klara av era nya utmaningar på nya skolor. En tår rinner ner för min kind för jag kommer att sakna er alla men jag vet att det kommer att bli bra, för ni har fått alla redskap ni behöver för att klar er i framtiden.

Glöm inte att drömmar kan slå in bara du arbetar för dem och tror på dig själv och dina drömmar!


Här får ni stöd hur ni kan skriva.
BREV
Malmö juni - 2015 
Hej (ditt namn)
Inledning – nu är det äntligen dags för skolavslutning. Jag har gått tre år på högstadiet……
·       Hur kändes det att börja på ny skola i åk 7?
Jag kommer ihåg att jag kände mig……..

·       Hur har det gått kunskapsmässigt?
Mina betyg är ganska bra, jag är nöjd eftersom….

·       Hur har det gått social?
Något som jag aldrig kunde tro var att jag…..


·       Framtiden, gymnasiet?
Jag har nu ansökt till ??? gymnasiet för jag vill utbilda mig till… i framtiden. Jag har därför sökt ???? programmet till hösten

Lycka till!
Sofie och Caroline 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar