söndag 24 augusti 2014

Ett exempel på text till Framtiden

Till Framtiden
När jag satt där med pennan i handen och skulle skriva om min framtid kände jag mig både rädd och förväntansfull. Tänk om framtiden kunde ge mig det som jag verkligen ville, det skulle vara fantastiskt, men det skulle innebära en stor förändring i mitt liv.
Jag visste i alla fall precis vad jag skulle skriva, och jag gjorde det till sist. Det här är mina drömmar om hur min framtid skulle se ut.
Jag skulle först flytta med min man och dotter till Uganda och leva där i två år. Jag älskar att vara i Uganda, där har jag några av mina bästa vänner och ett hus att bo i. Jag har levt i Uganda förut, men utan man och barn. Jag kan fortfarande förställa mig alla dofter som slår mot mig när jag kommer ut ur planet och jag kan se den torra röda jorden och alla människor som skyndar fram och tillbaks i hettan. Om min dröm skulle gå i uppfyllelse skulle jag arbeta som lärare i en byskola i byn där vi skulle bo. Jag skulle inte ändra på att jag är lärare, det är mitt drömyrke så det vill jag fortsätta med. Min dotter skulle också gå i den skolan, hon skulle trivas och få en massa nya vänner. Min man skulle arbeta med att utbilda svenska ungdomar som kom till byn och studerade och vi skulle ofta få besök från vänner i Sverige.
Efter de två åren i Uganda är min dröm att få lov att fortsätta resa och bo i andra länder som jag inte besökt med min familj. Vi skulle prova bo och leva i några länder till och det skulle vara underbart lärorikt och spännande. Några länder som jag skulle vilja prova leva och arbeta i är Australien och Irland.
Efter att ha varit utomlands i några år skulle min lilla familj återvända till Sverige och köpa ett stort hus. Jag skulle fortsätta jobba på Rosengårdsskolan, men jag skulle få en mycket högre lön och jag skulle få vara ledig när jag ville.

Detta var vad jag skrev till framtiden, nu får i se vad som händer, kanske är jag inte här imorgon!

1 kommentar:

  1. Ooo vilken fantastisk framtid Sofie och en väldigt bra text

    Alaa

    SvaraRadera