lördag 9 augusti 2014

Skrivuppgift 6a och 6b!

Här kommer er första skrivuppgift som ska vara färdig senast den 5 sep. Jag kommer att gå igenom uppgiften och diskutera vad den betyder i skolan under första veckan. Uppgiften skrivs som vanligt i google drive. 

Hallå Framtiden!
”Hon gick in genom dörren till sitt hem och något kändes inte som vanligt. Det var en olustig känsla. Den kröp på henne som en tjock dimma. Hon tittade sig omkring och upptäckte att framtiden satt på soffan. Hon hoppade till när hon såg honom och tog sig
för bröstet och sa "Gud vad du skrämde mig". Ja, svarade framtiden, det är kanske dags för det! Hon förstod inte varför han var så sur, hon hade väl inte gjort något. Han sa hårt "kom hit o sätt dig". Hon stannade upp men tog sedan ett andetag o gick
bort och satte sig bredvid honom. Han la fram papper o penna framför henne och sa bestämt "skriv!". Hon tittade förvirrat på honom o frågade "vad vill du att jag ska skriva?
Skriv vad du vill ska hända, sa han hårt. Vad jag vill ska hända? frågade hon. Ja, hur tror du att jag ska kunna ge dig det du vill ha, om jag inte vet vad det är, snäste framtiden
tillbaka. Jag har gått här i flera år nu o lyssnat på ditt velande. Jag har givit dig det jag trott att du velat ha men direkt när du har fått det ångrar du dig o vill ha något annat.
Jag är trött på detta, nu får det vara nog med att slösa min tid! Nu är det dags för dig att beskriva i detalj vad det är du vill ha så att jag kan ordna det till dig!
Hon tittade på honom storögt o såg prestationsångesten närma sig från sidan. Du stannar där! sa framtiden hårt och pekade på prestationsångesten, han stannade upp och backade sakta tillbaka till var han kom ifrån. Ångesten gjorde också ett tappert försök att närma sig men även han fick framtidens dödande blickar mot sig. Hon fick helt enkelt sitta här helt själv - utelämnad och skriva. Hon kom inte undan. Hon tog sakta pennan i sin hand.... Inte kunde hon ana att denna händelsen skulle förändra hennes liv totalt!”
/Anna Silverdotter - Copyright

Anna Silverdotters text tänkte jag skulle inspirera dig till att skriva kring din egen framtid.
Jag vill veta hur du ser på din framtid och vad du vill göra med den. Skriv och berätta för mig. Texten kan börja där Annas text slutar, skriv i ”jag-form” och försök beskriva hur du
tänker kring din framtid och använd gärna mycket känslor (adjektiv).
Hur lång skall texten vara? Det bestämmer du själv!

Lycka till! Sofie


                                                                                                             

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar