söndag 8 februari 2015

Återberättande text

Som ni redan vet var det den berättande texten och i den, de gestaltande beskrivningarna som var det svåraste på nationellaproven i svenska som andraspråk. Därför kommer ni att ges möjlighet att utveckla detta.  Vi kommer precis som i engelska att arbeta med barndomsminne och den texttypen kallar man återberättande text. Börja redan nu fundera på vilket barndomsminne som just du skulle vilja skriva och berätta om. Ta gärna hjälp av någon där hemma. 




Lokalpedagogisk planering
Svenska som andra språk
Återberättande text
Åk 6




Återberättande texter möter du varje dag i skolan men också i andra sammanhang. Det är texter som på något sätt återberättar en händelse, eller något som någon har upplevt eller läst. Många av de texter du själv skriver i skolan är också återberättande texter, du berättar om vad vi gjorde på utflykten och du skriver ett brev.
Du kommer att lära dig hur återberättande texter är uppbyggda, vilka inledande tidsord som är vanliga och vad man ska tänka på när man planerar en återberättande text. Vi kommer att avsluta arbetsområdet med att på egen hand skriva varsin text.

Vecka: 7 – 12
Syfte:
Du ska få möjlighet att utvecklar förmåga att:
·         anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang
·         formulera sig och kommunicera i tal och skrift
·         läsa och analysera texter
·         urskilja språkliga strukturer i olika texttyper

Arbetssätt:
Fas 1 – Vi kommer att samtal om olika barndomsminne och titta på olika bilder som föreställer barndomsminne. För att skapa en ordbank gör vi tillsammans en mindmap kring beskrivande ord samt ordlistor över användbara ord och begrepp. Vi kommer under måndagen den 23 feb och tisdagen den 24 feb att träna på att muntligt återberätta en händelse från tex lovet eller en annan händelse som betytt mycket för dig. 

Fas 2 – Vi kommer att läsa olika återberättande texter  bland annat från boken Zik Zak men även andra texter för att se vilka typiska språkliga drag vi kan se. Vi kommer också att se en kort film på youtube som på ett bra sätt beskriver en återberättande text, efter att vi har sett denna film gör vi gemensamt en checklista för hur en återberättande text skrivs, denna lista kommer du ha möjlighet att gå tillbaka till när du själv ska skriva din text. Under fas 2 kommer vi att arbeta med lucktexter där du tillsammans med dina kamrater ska skriva in ord och begrepp som saknas. Vi kommer också att klippa sönder texterna för att sedan kunna sätta ihop dem igen för att träna på att texten ska ha en röd tråd. 

Här kan du se en kort film om hur man skriver en återberättande text.

Fas 3 – I denna fas skriver ni tillsammans i grupp en egen text som ska handla om ett påhittat barndomsminne ut ifrån olika bilder.

Fas 4 – Nu kommer du att få möjlighet att skriva ner ett eget barndomsminne, givetvis får du ta hjälp av mamma och pappa. Texten ska du sedan kunna koppla ihop med en bild.  I denna fas ska du ge minst en kamratrespons efter en given mall, på en klasskamrats text och du kommer att få respons av minst en kamrat. Efter responsen vill jag att du ändrar i din text innan du lämnar in den. Din text ska vara färdig fredagen den 13 mars.

Du ska kunna:

- skriva återberättande texter med anpassning till hur en återberättande text ska skrivas, tex     hur man skriver om ett barndomsminne.
- skriva så att innehållet blir begripligt och med språklig variation
- använda språkliga strukturer som rubrik, stycke, stor bokstav, skiljetecken och gestaltande beskrivningar.
- ge kamratrespons på texter enligt en mall.
- bearbeta dina egna texter utifrån given respons.

 Språkmål:
Syfte, tillbakablick, kronologiskordning, gestaltande beskrivningar, adjektiv, dialog och berättarperspektiv.

Matris Svenska som andra språk återberättande text.
              



Olika återberättande texter
Du har inte visat dina förmågor inom detta område.
Du kan skriva olika slags återberättande texter med begripligt innehåll och i huvudsak fungerande struktur samt viss språklig variation.
Du kan skriva olika slags återberättande texter med relativt tydligt innehåll och relativt väl fungerande struktur samt förhållandevis god språklig variation..
Du kan skriva olika slags återberättande texter med tydligt innehåll och väl fungerande struktur samt god språklig variation.
Språkriktighet
Du har inte visat dina förmågor inom detta område
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med viss säkerhet.
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med relativt god säkerhet
I texterna använder du grundläggande regler för stavning, skiljetecken och språkriktighet med god säkerhet.
Beskrivningar och handling
Du har inte visat dina förmågor inom detta område
De återberättande texter du skriver innehåller enkla miljö- och personbeskrivningar och enkel handling.
De återberättande texter du skriver innehåller utvecklade milö- och personbeskrivningar och utvecklad handling.
De återberättande texter du skriver innehåller välutvecklade miljö- och personbeskrivningar beskrivningar och välutvecklad handling.
Respons och omdömen
Du har inte visat dina förmågor inom detta område
Du kan ge enkla omdömen om texters innehåll och uppbyggnad
DU kan ge utvecklade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad
Du kan ge välutvecklade omdömen om texters innehåll och uppbyggnad
Bearbeta texter
Du har inte visat dina förmågor inom detta område
Du kan utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, och kvalitet på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet, och kvalitet på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan utifrån respons bearbeta texter mot ökad tydlighet på ett väl fungerande sätt.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar