söndag 8 februari 2015

Geografi

Nu har vi klara med repetitionen av världsreligionerna och kommer denna veckan att gå vidare med geografi. Även inom detta område blir det en viss repetition från tidigare årskurser. Som du ser i planeringen kommer vi att koppla detta arbetsområdet till flera olika ämnen som tex geografi, religion och då framför allt etik och moral men vi kommer även att koppla  det till svenska som andra språk. 



Lokalpedagogisk planering
Geografi
Kartkunskap
Åk 6, vt – 14





Tänk dig att du flyger och tittar ner på jorden. Då ser allt väldigt litet ut. En karta är ett sätt att göra en bild av jordytan i förminskad form. Med hjälp av olika kartor får du reda på mycket om länder, områden, berg, sjöar, hav och många andra platser. På så sätt kan du skapa dig en bild av verkligheten. Vi kommer nu att arbeta med olika kartor och bland annat lära oss hur man använder, läser av och hittar på en karta. Vi kommer med kartans hjälp ge oss ut på en resa i världen, så häng med....

Tid:  Vecka 7 - 12

Syftet med arbetsområdet är att:
Du ska lära dig att läsa och använda olika kartor, genom att lära dig de tecken, symboler och skalor som finns att utläsa på en karta. Detta för att kunna orientera sig på kartan och kunna dra slutsatser om människors levnadsvillkor och hur de påverkar landskapet.
Du ska även kunna använda ovan nämnda kunskaper till att "resa" till olika platser i världen och beskriva dem utifrån kartan och andra geografiska källor.


Arbetssätt
-          Vi kommer att arbeta med Upptäck Jordens resurser, Liber sid 12- ca 59 och tillhörande frågor.
-          Vi kommer att läsa boken Världsklass och vi kommer att samtal om innehållet. Genom läsning av boken kommer du att ges möjlighet att utveckla din förmåga att använda lässtrategier, främst förmågan att ställa frågor på texten.
-          Vi kommer att arbeta med gamla uppgifter från nationellaprov
-          Träna på geografiska begreppen samt säkerheten i att peka ut och namnge platser bla genom att vi använder oss av programmet Seterra.
-         Vi tränar förmågan att använda en Atlas för att hitta en plats genom att använda innehållsförteckning och register. Vi tränar också förmågan att använda kartor för att få svar på frågor om t ex naturtyper, befolkning, orters placering i förhållande till andra. Väderstrecken övar vi på både inomhus och utomhus. Vi kommer även att se filmer om kartor och dess användning.
 Språkmål
   -  Du ska lära dig geografiska ord och begrepp som du också kan använda dig av i olika sammanhang såsom; väderstreck, kompass, gradnät, längdgrad, breddgrad, poler, norra och södra halvklotet, ekvatorn, naturtyper, skog, odlad mark, berg/bergskedja, glaciär, höjdkurvor, karttecken, vattendrag, floder, älvar och åar, skala, fågelvägen.  Vi kommer tillsammans att göra en ordlista över geografiskaord och begrepp som du behöver kunna för att kunna samtala.

Kunskapskrav
·         Kunna hitta olika ställen som ligger på kartan genom att söka i ett register
·         Känna till olika kartprojektioner, topografiska och tematiska kartor
·         Kunna förklara hur man visar hur höga berg är på en karta.
·         Kunna viktiga namn och platser i Sverige, Norden och Europa, samt kunna ange var de ligger på en världskarta och kunna förstå teckenförklaringar och de olika färgernas betydelse på en karta.
·         Kunna hitta, läsa och tolka information i kartboken
·         Kunna namnge väderstrecken samt sätta ut dem i rätt riktning på en karta.
·         Känna till hur kartan är uppbyggd med gradnät för att kunna orientera dig på jorden
·         Utveckla förmågan att använda olika informationskällor
·         Känna till var människor bor i Sverige, Norden och övriga Europa. Varför bor människorna på de här platserna och vilka följder får det?
·         Du ska kunna föra resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvill­kor i världen och ger då underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras, (Tillhör arbetsområdet etik & moral)
·  Känna till och kunna använda våra geografiskabegrepp som tex gradnät, ekvatorn, länggrad/longitud, breddgrad/latitud, väderstreck




Geografi åk 6  
Kartkunskap

E
C
A
Begrepp
Du kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Du kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt.
Kartkunskap
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och tekniker på ett i huvudsak fungerande sätt,
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och tekniker på ett relativt väl fungerande sätt,
Du kan undersöka omvärlden och använder då kartor och andra geografi ska källor, metoder och tekniker på ett väl fungerande sätt,
Källor
Resonemang om källors användbarhet.
Du kan föra enkla resonemang om olika källors användbarhet.
Du kan föra utvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
Du kan föra välutvecklade resonemang om olika källors användbarhet.
Namngeografi
Du har grundläggande kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med viss säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografi ska objekt.
Du har goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med relativt god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografi ska objekt.
Du har mycket goda kunskaper om Sveriges, Nordens och Europas namngeografi och visar det genom att med god säkerhet beskriva lägen på och storleksrelationer mellan olika geografi ska objekt
Orsak och konsekvens
Resonemang
Dessutom för du föra resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då enkla och till viss del underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.
Dessutom kan du föra resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då utvecklade och relativt väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.
Dessutom kan du föra resonemang om orsaker till och konsekvenser av ojämlika levnadsvillkor i världen och ger då välutvecklade och väl underbyggda förslag på hur människors levnadsvillkor kan förbättras.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar