söndag 22 mars 2015

Frihetstiden

Efter påsklovet är det dags för ett nytt arbetsområde, vi kommer kommer att börja med Frihetstiden. Här nere kan du se vår planering och vad du ska kunna. Jag kommer också att lägga ut några filmer. Vill du veta mer om frihetstiden redan innan vi startar kan du gå in på inläsningstjänst och lyssna på Pulsboken Historia. 





Lokalpedagogisk planering
Historia och sva
Frihetstiden
Åk 6

Nu är det slut på kungarnas makt i Sverige. Det är nu fred i Sverige och kungarna har mist sin makt och nu är det frihet och vi skall arbeta med den tiden som heter Frihetstiden.
Under den tiden är det tre kungar/drottningar i Sverige som inte bestämmer någonting. Till slut tröttnar kungen på att inte få bestämma och då bestämmer sig Gustav III för att göra en förändring och då kommer tiden vi kallar för den Gustavianska tiden.

Vecka: 19- 23
Arbetssätt
Under arbetet med frihetstiden kommer vi att läsa ur boken Puls historia sid 170 – 193. När vi läser ur boken kommer du att få besvara frågor som tillhör texten. Vi kommer också
 att träna på att sammanfatta texten med hjälp av Cowboy Jim. När vi sammanfattar texten får du träning i att göra tankekartor och orsak – konsekvens beskrivningar.
För att träna din analys förmåga, det vill säga att se likheter och skillnader för barn, kvinnor och män under frihetstiden jämfört med nutiden kommer vi att använda oss av VENN diagram.
Vi kommer också att läsa den skönlitterära boken om Frihetstiden/Gustav III:s tid som heter Brevbäraren . Boken handlar om Peter som är dräng åt en sockerbagare i Stockholm. En dag får han ett hemligt brev som ska lämnas till kungen. Samma kväll blir kungen skjuten på operan. Har brevet något samband med mordet på kungen? Genom att läsa boken ges du möjlighet att skapa inre bilder om hur folk levde under frihetstiden.
Vi kommer att se några filmer som beskriver frihetstiden, Gustav den tredje och andra kända personer dessa filmer ska du kunna sammanfatta samt ställa frågor till för att över lässtrategierna Cowboy Jim och Frågeapan. Filmerna kommer att läggas ut på bloggen för att du ska kunna se dem så många gånger som du känner behövs.

Vid några bedömningstillfälle kommer ni att få arbeta med gamla nationellaprov och som sista bedömningstillfälle kommer ni att få göra en lucktext som handlar om Frihetstiden.


Det här ska du kunna:
·         Du ska kunna berätta om Sverige under frihetstiden, hur det var att leva i landet och hur dess styre förändrades.
·         Du ska visa att du kan göra jämförelser/skillnader mellan att leva som man, kvinna och barn, nu som då..     
·         Du ska kunna berätta om vetenskap och kända personer som bland annat Carl von Linne, Anders Celsius och Jonas Alströmer.
·         Du ska kunna beskriva de största förändringarna under perioden
·         Du ska kunna beskriva något som händer i övriga världen under denna tidsperiod. 
·         Du ska kunna använda och förklara historiska begrepp (Våra språkmål)
·         Du ska även lära dig fakta om Gustav den III:s liv och hur han avled. 
·         Du ska kunna sammanfatta en faktatext.

 Språkmål:
 Borgare                                                   riksdag
Import                                                      fattigstugor
Järnbruk                                                   adel
Tigga                                                        ödemark
Tryckfrihet                                                hungersnöd
Kolonier                                                    oduglig
Reformer                                                  jämlik
Köpmän                                                    export
Import                                                      återhämta
Triangelhandel                                         industrier
Överbefolkad                                           nybyggare
Förtryck                                                    upplysningstid
                     

Handel och tidig industri
·         Hi  4-6  
Du kan med stöd av läraren redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under 1700-talet i Sverige.
Du kan på ett enkelt sätt redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under 1700-talet i Sverige.
Du kan på ett utvecklat sätt redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under 1700-talet i Sverige.
Du kan på ett välutvecklat sätt redogöra för utvecklingen av handeln över hav samt den tidiga industrin under 1700-talet i Sverige.
Jordbruksomvandlingen
·         Hi  4-6  
·         Hi  4-6  
Du kan med stöd av läraren redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet.
Du kan på ett enkelt sätt redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet samt vilka konsekvenser det fick för dåtidens människor.
Du kan på ett utvecklat sätt redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet samt analysera dess konsekvenser för dåtidens människor.
Du kan på ett välutvecklat sätt redogöra för den jordbruksomvandling som skedde i Sverige under 1700-talet samt på ett utvecklat sätt analysera dess konsekvenser för dåtidens människor.
Den stora folkökningen
·         Hi  4-6  
Du kan med hjälp av läraren redogöra för 1800-talets stora folkökning samt dess orsaker och konsekvenser.
Du kan med på ett enkelt sätt redogöra för 1800-talets stora folkökning samt dess orsaker och konsekvenser
Du kan med på ett utvecklat sätt redogöra för 1800-talets stora folkökning samt reflektera över dess orsaker och konsekvenser
Du kan med på ett utvecklat sätt redogöra för 1800-talets stora folkökning samt reflektera över och analysera dess orsaker och konsekvenser
Hattar och mössor
·         Hi  4-6  
Du kan med stöd av läraren redogöra för hur det politiska systemet i Sverige såg ut under 1700-talet samt göra väldigt enkla kopplingar till hur det ser ut idag.
Du kan på ett enkelt sätt redogöra för hur det politiska systemet i Sverige såg ut under 1700-talet samt göra enkla kopplingar till hur det ser ut idag.
Du kan på ett utvecklat sätt redogöra för hur det politiska systemet såg ut under 1700-talet samt göra utvecklade kopplingar till hur det ser ut idag.
Du kan på ett välutvecklat sätt redogöra för hur det politiska systemet såg ut under 1700-talet samt göra välutvecklade kopplingar till hur det ser ut idag.
Vetenskapsmän, uppfinnare och Gustav den tredje
·         Hi  4-6  
Du känner till några av 1700-talets viktiga personer . Exempelvis Anders Celsius, Carl von Linné och Gustav III.
Du kan på ett enkelt sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer. Exempelvis Anders Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
Du kan på ett utvecklat sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer. Exempelvis Anders Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
Du kan på ett välutvecklat sätt redogöra för några av 1700-talets viktiga personer. Exempelvis Anders Celsuis, Carl von Linné och Gustav III.
Historisk referensram
·         Hi  4-6  
Du kan, med lite hjälp och stöd, göra en enkel analys kring hur någon händelse som inträffade under frihetstiden påverkar våra liv i dagens Sverige.

Du känner till begreppet frihetstid. Du vet också under vilket århundrade denna tidsperiod började och slutade.
Du kan, på egen hand, göra en enkel analys kring hur någon händelse som inträffade under frihetstiden påverkar våra liv i dagens Sverige.
Du kan göra analyser kring hur händelser som inträffade under frihetstiden påverkar våra liv i dagens Sverige. Du kan också ge exempel på likheter och olikheter kring hur människor i Sverige levde då jämfört med nu.













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar