måndag 9 mars 2015

Gestaltande beskrivningar

Idag har vi i 6b arbetat med gestaltande beskrivningar. Eleverna fick börja med att stryka under sina favorit gestaltande beskrivningar i en exempeltext. Alla elever hittade många olika gestaltande beskrivningar och kunde dessutom motivera varför de valt just denna beskrivning.

Uppgift två var att  tillsammans i grupp utveckla någon av nedanstående meningar. Under bilden kan ni se några av gruppernas exempel.



            Jag blåste ut de tretton ljusen som fanns på tårtan och kände mig lycklig som en      tonåring.
     
         Mamma öppnade dörren, jag kramade och pussade henne. Jag skrattade och hoppade runt i huset, jag var imponerad. Jag började sjunga och grät av glädje.
  
           Jag gick med tunga steg upp för trappan, när jag var       framme öppnade jag dörren till mitt rum och smällde igen den. Jag sprang till min säng och grät, jag hörde hur min röst darrade och jag fick ont i magen.


       Erik gick med bestämda steg till sitt rum, han smällde igen dörren. Det bubblade i kroppen av ilska, han satte på sig hörlurarna för att glömma bort all ilska. 



Fatima stryker under sin favorit gestaltande beskrivning.

Mohammed och Dania arbetar.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar