torsdag 26 mars 2015

Skrivuppgift till den 20 april - 15

Mitt högstadium Nyvångskolan

Eftersom vi inte har haft några datorer på ett tag har vi inte kunnat genomföra vår tänkta skrivuppgift Barndomsminne.  Uppgiften kommer vi i stället att genomföra i slutet av terminen.

Men för att vi ändå ska träna på gestaltande beskrivningar ska ni skriftligt få fundera på hur det kommer att kännas, se ut och vilka tankar du har i huvudet under morgonen på din första skoldag i åk 7. Texten ska endast vara på en - två  A4 sidor och ska bara beskriva en del av dagen det vill säga tiden innan din första lektion har börjat. Du väljer om du vill beskriva när du åker bussen till din nya skola, när du står på din nya skolgård, minuterna innan din lärare öppnar din nya klassrumsdörr.

Rubriken ska vara: Min nya skola eller min första dag i årskurs 7.

Uppgiften ska vara färdig senast den 20 april. Tänk på att skriva med tydlig handstil eftersom texten ska läsas av lärare från andra skolor.



Min första arbetsdag ht- 15


Klockan på väggen tickar allt fortare, mitt hjärta bultar och fjärilarna flyger runt i magen. Jag står i ett klassrum som ännu inte riktigt känns som mitt men runt omkring mig finns välkända saker men ändå känns det annorlunda  på något sätt. Den stora röda mattan är borta, tavlorna på väggen med moln, hav och träd är inte här och framför allt är klassrummet inte fullt med tolv - och trettonåringar. På något konstigt sätt saknar jag mitt gamla stora, kalla klassrum som jag under två år har haft och framför allt saknar jag eleverna som fanns i klassrummet.

Jag tittar mig i spegeln och kammar till det lite slitna, ljusbruna sommarhåret, ögonen är pigga efter ett långt och skönt sommarlov och ansiktet är solbränt. Tankarna flyger genom mitt huvud, hur ska det bli?  Kommer jag att klara det? Vem är det som kommer att möta mig när jag öppnar klassrummet?   Kommer jag att få äran att undervisa i två lika fantastiska klasser som de klasser jag precis har lämnat?   

Samtidigt  tänker jag  på de elever  jag har lämnat, hur är deras första skoldag?  Kommer de att trivas och kommer de att få den undervisningen som de förtjänar?


Klockan på skolgården ringer och jag tar med darrande hand tag i handtaget för att öppna dörren för att släppa in min nya klass. 



Personbeskrivning
Med stöd av modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur personerna ser ut.
Du använder dig ibland av adjektiv när du beskriver personerna i texten, deras utseende.
Du använder dig av adjektiv för att beskriva personerna i texten, deras utseende och egenskaper. Det framgår därför tydligt vem de olika personerna är.
Du använder dig av alla sinnen när du skriver och du använder många adjektiv och adverb i texten. Det gör att det mycket tydligt framgår vem personerna är, både till utseende, känslor och beteende.
Miljöbeskrivning
Med stöd av modelltext eller lärare använder du adjektiv för att tydliggöra hur miljön ser ut.
Du använder dig ibland av adjektiv när beskriver miljön i texten, hur det ser ut.
Du använder dig av många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det blir mycket tydligt hur det ser ut där.
Du använder dig av alla sinnen och många adjektiv för att beskriva miljön i texten. Det blir mycket tydligt hur det ser ut där och hur det kan vara att befinna sig i din beskrivna miljö.





Kamratrespons
Du läser kamrattexter med stöd och säger med stöd av exempelvis direkta frågor om du tycker det är bra eller dåligt.
Du ger enkel respons på kamrattexter, exempelvis säger du vad du tycker är bra eller dåligt.
Du ger kamratrespons som kan hjälpa kamraten att höja kvalitén antingen till innehåll eller form (handling eller skrivregler) på hans/hennes text. Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva.
Du ger respons på kamrattexter som kan hjälpa honom/henne att höja kvalitén både till innehåll och form (handling och skrivregler). Du är konstruktiv och kan ge både förbättringstips och lyfta fram det positiva. Du kan motivera dina åsikter i den kritik du ger.
Textbearbetning
Med mycket stöd från lärare bearbetar du din text för att höja kvalitén.
För att höja kvalitén bearbetar du, delvis självständigt, din text efter den respons du får från lärare och kamrater. Du höjer oftast kvalitén antingen till innehåll (handling) eller form(skrivregler). Ibland till båda delar.
Du bearbetar din text själv efter den kamrat- och lärarrespons du får och höjer kvalitén både till innehåll(handling) och till form(skrivregler) i det som du har skrivit.
Genom att ofta själv upptäcka vad som behöver förbättras, bearbetar och utvecklar du din text och höjer därmed kvalitén på innehållet och formen. Du utgår också från den kamrat- och lärarrespons du får.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar