tisdag 25 november 2014

Argumenterande texter

Här kommer två argumenterande texter till, skrivna av elever som varit ca ett år i Sverige. 


Simundervising för flickor!
Min åsikt är att det ska finnas en privat simhall för tjejer för att lära sig simma. Detta gör att beslöjade flickor får möjlighet att lära sig simma, dessutom så känner de sig trygga.
För det andra blir de simkunniga, de kan rädda sina liv och även andras om det behövs. När de blir simkunniga så når de dem uppsatta målen på idrott.
Och för det tredje, eftersom det är en simhall för bara flickor så kan de simma och träna mer så länge det inte finns några pojkar, de får även chansen att röra på sig fritt. Jag tycker att skolan ska ordna en simdag för flickor.

Simning är lika viktig som andra ämne därför måste det finnas simhallar för flickor.

E 6b

Skoluniform.
Jag är emot skoluniform, för det första kan man inte ha på sig samma kläder varje dag, för att man behöver tvätta dem. För det andra om man smutsar dem behöver  de tvättas tex exempel i matsalen man sitter på en smutsig stol utan att se. För det tredje snackar vissa skit om din skoluniform till exempel om man inte passar i den eller man ser ut lite ful eller som en docka.
Å andra sidan tycker vissa lärare att elever ska ha skoluniform för att vissa har kepsar och det blir störigt på lektionerna. Vissa barn tycker också att det blir bättre, för ingen kommer skratta eller reta folk, för att alla kommer ha samma kläder. Det finns familjer som har inte råd att köpa kläder till sina barn de tycker också  att det blir bra.
Till exempel på vintern när flickorna har kjol kommer vi att frysa. Därför blir det bra om tjejer har också byxor eller man får två par skoluniform, då kanske kan jag ändra mitt svar.
Min åsikt är ändå att alla ska ha sina egna kläder på sig, för att det är många som inte tycker om skoluniform bara för den luktar.
GA-6a

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar