tisdag 18 november 2014

Engelska - Berättande och beskrivande text

På torsdag och fredag ska jag vara på högskolan så jag kommer inte att ha era lektioner dessa dagar.

6B - ni ska på fredag börja skriva era texter om ett djur. LÄXA till fredag är att ni ska ta med ett mjukisdjur/bild på det djur ni ska skriva om. Ni ska också ha gjort en Mind Map enligt den checklista vi gått igenom tillsammans på lektionerna. Checklistan hittar du längre ner i detta inlägg.

Om ni inte kan komma in på datorerna på fredag och kan skriva på Google Drive så vill jag att ni skriver på papper för hand. Ni kommer då att få skriva in era handskrivna texter nästa vecka när jag är tillbaka. Om ni skriver för hand vill jag att ni lägger era påbörjade texter på Sofies skrivbord så att hon kan samla in dem i slutet av dagen.

6A - ni kommer INTE att skriva på era texter mer denna veckan. Ni kommer istället få två tillfällen att skriva på måndag nästa vecka. då har jag bokat datorer till er. På fredag kommer ni istället att arbeta klart med religionsuppgiften som vi påbörjade idag.

ALLA - Jag kommer att ha öppet klockan 7.45 imorgon och varje dag i nästa vecka så att ni som vill kan komma då och få hjälp med ert skrivande. Jag kommer dessutom att stanna kvar till 16.00 på måndag, onsdag och fredag så att ni som behöver ytterligare stöd kan få det dessa tider.


Aktivitet


Detta ska jag göra innan jag börjar skriva

Förberedelse


·         Ta med ett mjukisdjur, eller välj ut en bild av det djur som du vill skriva om.


Innehåll


·         Rubrik
·         Beskrivning – utseende
·         Beskrivning – egenskaper
·         Jämförelser
·         Ord och uttryck från de texter som vi bearbetat.


Skrivregler



·         Styckeindelning
·         Punkt och stor bokstav.
·         Komma


Grammatiska strukturer


·         Adjektiv, komparationer
·         Personligt pronomen kopplat till rätt form av har/är.
·         Bindeord, t.ex. and, because .









Inga kommentarer:

Skicka en kommentar