lördag 1 november 2014

Hallå Framtiden!

När vi började skolan i höstas skrev eleverna i 6an en uppgift som vi kallade Hallå framtiden. Jag fick då frågan av några pedagoger på skolan hur man i 6an klarar av att skriva en sådan uppgift. Så här nedan kan ni se några av elevernas texter. 



Hallå framtiden!

Malaysia är ett fint land. Jag vaknade precis av fåglarnas kvitter och kollade nyfiket omkring mig. Det var måndag. Rummet jag låg i var ljusblå, möblerna var vita och det var vita gardiner. Jag kunde se hur solen letade sig in genom den vita gardinen. Jag öppnade fönstret och kollade in genom skogen. Jag andades djupt in och log. Luften luktade fräscht. Jag vände mig om och såg hur min man andades djupt och jag tror att han hade en härlig dröm.  Jag gick upp till vårt färgglada kök och gjorde 2 smörgåsar och gjorde en portion gröt. Jag hörde hur min enda dotter, Mirana grät. Jag log och gick till hennes knallrosa rum. Hon låg där och grät och hennes blåa ögon blev lite röda. Jag bar upp henne och rufsade till hennes blonda hår. Min man hade också vaknat. Jag log mot dem båda och sade glatt : - Ska du komma och äta frukost med mig och Mirana?
Han log tillbaka och nickade. Innan han satte sig gav han mig en varm och lång kram. Han brukade alltid krama mig sådär på morgonen. Jag brukade då få en skön härlig känsla.  Jag satte mig ner tyst och matade Mirana. Jag sa inte ett ord under hela frukosten. Det var mycket jag tänkte på :


En dag kom en tjock dimma, Framtiden till mig och verkade jättearg. - Hej! Varför så arg? sa jag. Han svarade inte på min fråga utan sa strängt: Kom och hit och sätt dig!
Jag blev plötsligt lite rädd från Framtiden men sa inget utan gick istället på den stora svarta soffan. - Vad har jag gjort för fel? sa jag lite surt. Han var inte lika sur längre. Han bara sa med ett tungt suck: Jag har alltid gjort det du ville men du blev aldrig nöjd!
Jag ville fråga vad han menade men han avbröt mig och fortsatte det han hade påbörjat: Nu vill jag att du skriver på det här pappret framför dig vad du vill ska hända i framtiden. Du kommer inte kunna ändra det sen!
Han bara försvann efter det och jag tänkte noga på det han hade sagt.

Jag satt bara och ritade små runda hjärtan på kanterna av det vita pappret och visste inte hur  jag ville ha min framtid. Jag log och tänkte på skolan. Det är där jag måste påbörja min framtid för att om jag lyckas med skolan så kommer jag ha en bra framtid.




Till Framtiden” stod det längst upp på mitt vita papper. “ Jag vill gärna att du, Framtiden uppfyller mina önskemål. Jag vill lyckas med skolan. Jag önskar att få en bra utbildning som kan hjälpa Sveriges demokrati och ekonomi. Jag vill jobba som…”

Vad vill  jag jobba som egentligen?  Jag sökte upp flera yrken och skrev ner dem. Tillsist strök jag över alla förutom Illustratör och ekonom. Ekonomer finns inom alla branscher på arbetsmarknaden. Att vara en ekonom kan vara allt från att marknadsföra en produkt till att granska redovisningen i ett företag.

En illustratör jobbar oftast med böcker och tidningar, serieteckningar, animerad film med mera. Illustratören ritar/tecknar ( illustrerar ).  
Jag hoppade över den biten och skrev istället om alla läder som lever i en diktatur.
“ Irak, mitt underbara land. Du kommer bli fri från Islamiska staten (ISIS) och det kommer bli en fin demokrati över hela landet. Palestina, det är en vacker land. Israel kommer förlora mot ett starkt land som dig och det kommer äntligen bli rättvist.” Plötsligt älskade jag att skriva om framtiden. Jag skrev hela min framtid i detalj.

Jag älskar mitt jobb som ekonom. Jag brukar illustrera på min fritid. Mirana är den som inspirerar mig. Jag började skratta lite då min man sa: Vad är det du tänker på som är så roligt?
Jag kramade om honom och sade : Jag måste gå och byta om nu innan jag blir sen. Glöm inte att det är du som ska ta Mirana till dagis.






Hallå Framtiden
Jag gick in i mitt rum. Jag var stressad och rädd och jag visste inte vad jag skulle skriva. Det skulle bli en jättestor förändring. Men sen kom jag på något om vad min framtid skulle handla om och den börjar såhär.

Jag drömmer om att jag vill bli läkare som hjälper barn som är sjuka och göra dem friska och inte bara i ett land utom i hela världen. Men jag skulle bo i Spanien för att det är mitt favoritland och inte bara jag utan hela min familj.  Vi har ett jättestort hus som ska ha färgen vit, som har tre våningar, med källaren, huset ska vara 189m, huset ska ha 5 rum, en stor vardagsrum och en jättestor tv-rum, huset ska också ha en jättestor pol.

Jag drömmer om att resa över hela världen och se alla olika länder, träffa olika människor, jag kan också se sevärdheter och det är som t,ex, Eiffeltornet, Big ben, statyn i New York City och andra.

Jag drömmer också om att bli en konstnär för att jag tycker att det är ett fint jobb och man kan resa över hela världen.

Det här är min dröm. Jag hoppas att den blir verklig!


 


Hallå Framtiden!
Jag satt och höll på att operera en patient med mina kamrater. Rummet var  i en vacker ljusgrön färg och hade gråa gardiner. Jag var så lycklig över att alla mina operationer hade gått fantastiskt bra, inte ett enda fel. Alla patienter hade en grön lång “klänning”, vare sig det var en  manlig eller kvinnlig person.  Varje dag som jag kom hit vaknade jag upp med ett stort självförtroende och glädje. Min man, han är helt obeskrivlig. Han jobbar som polis.  Vår ekonomi är god, dock  skickar vi en liten del av vår budget till fattiga människor i Afrika . Vi vill hjälpa andra, få andra att bli glada.  Det är en viktig sak för oss. Allt detta fantastiska… hade hänt från den dagen jag aldrig kommer glömma .

Det var en helt vanlig dag då jag nyss hade kommit hem och där satt han, framtiden.. Han såg väldigt arg ut och jag tog tag i det och frågade. “Framtiden, varför så arg?” sa jag tyst. “Vad tror du?! Jag är så trött på att slösa min tid på dig, du har fått det du velat ha och sedan hade du ångrat dig. Kom hit på direkten!” svarade han riktigt arg och skrek. Jag nästan sprang dit och sa inget ord tills jag satte mig mittemot honom. På bordet såg jag en penna och ett papper, som jag alltid gjorde  behövde jag fråga. “Vad är detta?” frågade jag sakta. “Du ska skriva ner din framtid, hur DU vill ha den och nej du ska inte bara skriva jag vet inte för att då vet jag inte vad du vill ha! Bestäm dig någon gång, sen försvinner jag härifrån och inte kommer tillbaka och du kommer se att allt du önskat dig om framtiden kommer hända.” sa han fortfarande argt, men ändå lite lugn.

Sakta böjde jag mig fram till bordet och tog tag i pennan, la min lediga hand på en liten del av pappret så att det inte skulle röra sig , jag pustade ut och då började jag skriva. Pennan gick i cirkulationer hela tiden medans jag skrev, upp ner upp ner. Jag koncentrerade mig på mitt skrivande väldigt noga och ville inte missa en enda liten detalj. “Tänk dig att det kommer hända” sa han lugnt och jag tittade chockat upp, men återvände till mina drömmar och mitt skrivande igen. Mina önskningar kommer uppfyllas, vilken dröm. När jag äntligen blev klar  läste jag igenom det och log, jag är verkligen duktig på detta. Tur att jag aldrig missat någon lektion i skolan då jag en gång hade haft temat framtiden i skolan. Jag släppte taget om pennan och la det prydligt på bordet, lät mitt papper på bordet, satte mig tillbaks på möbeln, satte mina händer på möbelns kanter och reste mig upp. Jag böjde mig stående och tog mitt papper medans jag hela tiden log, detta var fantastiskt att jag skulle få hur jag än ville. Jag log som ett fån och gav äntligen pappret till framtiden, han pustade ut, sa ett snabbt hejdå och försvann på en sekund. POFF. Jag la mig på soffan och slöt ögonen och log medans jag sedan efter en minut var sovandes..

“Jag var klädd i doktors kläder och mina kamrater kom till rummet där patienten skulle bli opererad och alla samlades runt honom. Det var dags, min första operation. Nu börjar det sa jag och skrattade. ”

Ugh, min ringklocka. Varför ringde det??  Ville se hur det skulle gå med min första operation sa jag åt mig själv, men sedan kom jag ihåg att det var en skoldag. Nu var det dags att göra mig redo till skolan. Dagarna flög på som vanligt och jag kunde inte vara gladare, min framtid som jag alltid drömt om skulle slå in, åh.

“If you can dream it, you can do it”
          

Min framtid
Det slog i hjärtat och det ekade i hela huset. Jag tittade på den röda korta pennan, sträckte ut min hand för att ta tag i pennan. Jag tog pennan med darrande händer och med en stor förhoppning, äntligen hade jag pennan i handen och började skriva om min framtid. Jag visste att det skulle bli en stor förändring i mitt liv. Jag visste precis vad jag skulle skriva. Min framtid ser ut så här:

Min dröm om min framtid är att jag tar studenten när jag är 19 år och då har jag ett utbildning till apotekare med höga betyg, efter några månader åker jag tillbaka till Kurdistan med mina föräldrar och min syster. Då har jag utbildningen och kan få ett jobb i Kurdistan som jag alltid har önskat .
Det tar några månader och då har jag redan börjat jobba som apotekare och jag är nöjd med mitt jobb. Jag har ett bra lön och min pappa jobbar som busschaufför och då har vi råd att betala hyran. Jag tänker inte byta mitt yrke för att jag hade alltid längtat efter att bli apotekare och hjälpa alla andra som behöver hjälp speciellt i mitt hemland.

I Kurdistan har vi nästan alla våra kusiner och jag tänker stanna där med dem. Det är roligt att ha sina kusiner och släktingar nära sig. Jag skulle aldrig tänka mig att flytta från Kurdistan. Kurdistan är ett fint land . Solen lyser på  morgonen starkt och det är jätte varmt.  Där jag bor med mina föräldrar har vi ett stor rosa hus som är två våning vi har också ett stort trädgård med massa av olika blommor.

Detta är min dröm om framtiden och jag hoppas att det jag skrev till framtiden slår in!!


Min framtid

När jag kom hem från skolan då upptäckte jag att jag hade fått ett besök av framtiden. Jag känner mig jätterädd. Framtiden ville att jag skulle skriva på ett papper vad jag ville skulle hända i framtiden. Jag frågade framtiden varför jag skulle skriva på ett papper vad jag ville skulle hända då svarade framtiden: För att jag vet inte vad du önskar dig.

Jag höll pennan med darrande hand och började skriva:
Om ungefär 10 år då ska jag ha studerat klart jag kommer att flytta till London och bo där.Jag kommer att jobba som balettlärare. I London kommer jag att träffa många nya vänner och jag kommer också att träffa Dania och hon kommer att bo hemma hos mig. Jag lär mig mycket engelska.

Jag kommer att resa till Dubai,Thailand,Amerika,
Spanien,Ryssland och Frankrike. I Spanien kommer jag att träffa Zozo min klasskamrat och i Ryssland kommer jag att träffa Nour hon är också min klasskamrat.

På sommaren åker jag till Sverige och hälsar på mamma och pappa sedan brukar jag resa med mamma och pappa till Libanon, min bror brukar också resa från Amerika till Libanon. Efter att jag har varit i så många år utomlands då är det dags att återvända till Sverige.

Nu hoppas jag framtiden att du kan ge mig allt jag vill.


 

Hallå framtiden

Skulle verkligen min önskan bli sann? Skulle verkligen han  ge mig det jag önskade mig? Vet jag vad jag skall skriva?
Jag satt där med pennan i handen, saker och ting bara snurrar i mitt huvud. Sen kom jag tänka på nått. Nu vet jag vad jag skall skriva men är samtidigt jätterädd och förväntansfull.

Det skulle bli fantastiskt om jag fick det jag önskade mig. Först av allt skulle jag önska mig att bli en fotbollsproffs och en överläkare och att jag får ett stort och fint hus med en röd soffa, fåtölj, och röda gardiner och att hela rummet skulle vara vitt.

Efter att ha gjort allt det som jag önskade mig skulle jag resa till alla fattiga länder och hjälpa övergivna gatubarn och  ge dem ett eget rum och nya kläder och nästan allt annat de ville ha. Det sista jag skulle ge dem innan jag skulle åka var att ge dem ett bättre liv. Sen skulle jag leva mitt liv utan bekymmer och stress.

En sak jag undrar är hur kommer dem att ha det resten av livet.Det konstiga var att det kändes redan som om jag var inne i min dröm.Sen skulle jag resa till London,Rom,Paris och Madrid. Detta skrev jag till framtiden jag rullade runt
pappren och knöt ett tråd om den och kanske blir min önskan sann och jag hoppas att min önskan blir sann!










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar