fredag 9 januari 2015

Vår första Grej of The day

Idag har vi gjort vår första Grej of the day som var Stormen Gudrun, ett passande område dels eftersom den drabbades oss för 10 år sedan, natten mellan den 8 och 9 januari. Dessutom är det en ny storm på väg mot Skåne och Halland under fredagkväll med en topp på lördagseftermiddag. Håll er inne!

Vi började Grej of the day med att göra i ordning vars en bok där vi kommer att spara våra anteckningar och eventuella bilder. När böckerna vara färdiga funderade vi tillsammans kring dagens ledtråd, som eleverna dels läst på bloggen men också sett på väggarna i korridoren. Efter mycket funderande och sökande på våra telefoner kom någon i klassen fram till att det nog kunde handla om en storm, men det var ingen lätt ledtråd.

Vi upptäckte att det tog längre tid att göra Grej of the day denna första gång än vad tanken var men jag tror att när vi blir vana, både ni och jag så kommer det att gå lite snabbare.

Jag fick många bra förslag på vad jag skulle kunna göra för Grej of the day tex Saddam Hussein, Vita huset, Khadaffi, ISIS, andra världskriget och Anne Frank. Vi får väl se vad som kommer att dyka upp.

Ledtråden till nästa Grej of the day kommer i helgen!

Vi skapar våra böcker

Några elever antecknade under tiden jag berättade medan andra valde att anteckna efteråt.

Att kunna samarbeta och diskutera är bra för komma ihåg så mycket som möjligt


Fint samarbete, vi lär av varandra

Engagerade elever

En power point som är lånad av en "kollega" någon annanstans i Sverige

En början på vår Grej of the day bok


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar