lördag 27 december 2014

Planering religion vecka 2- 6

Lokal pedagogisk planering
Religion
Världsreligionerna
Åk 6

Människor har i alla tider och alla samhällen försökt att förstå och förklara sina levnadsvillkor och de sociala sammanhang som de ingår i. Religioner och andra livsåskådningar är viktiga för många människor. I dagens samhälle finns människor med olika bakgrund, därför är kunskaper om religioner och andra livsåskådningar viktiga för att skapa ömsesidig förståelse mellan människor.
Några frågor vi ska söka svar på: Var går människor för att be? Finns det speciella mat– och levnadsregler?  Vad firar man för högstider och varför? Hur påverkar religionen människan till vardags och till fest? Vad heter grundaren? Har religionen krigat mot någon av de andra religionerna och i så fall varför? Vad finns det för likheter och skillnader mellan religionerna?
Tid:  Vecka 2, 9 jan  – vecka 6, 6 feb - 2015
Arbetssätt:
Del 1:  Din första uppgift är att enskilt söka fakta om en av de 5 världsreligionerna (vi kommer att tillsammans bestämma vilken religion):
Kristendom    Islam   Hinduism    Buddhism    Judendom
Du kommer sedan att få presentera ”din” religion för 4 klasskamrater som arbetat med de andra 4 världsreligionerna, detta för att du ska få kunskap om vilka likheter och skillnader det kan finnas mellan religionerna. Slutligen kommer du få använda din kunskap som grund för en resonerande uppgift som även den skrivs enskilt.
Del 2: Vid redovisningen, Jämförande uppgift:
1.       På vilka 3 punkter var det störst skillnad mellan religionerna? Hade dessa punkter något gemensamt med varandra? Skriv kortfattat hur de olika religionerna fungerade på dessa punkter.
2.       På vilka 3 punkter var religionerna mest lika varandra? Hade dessa punkter något gemensamt med varandra? Varför tror du att religionerna var överens om just dessa punkter?

Del 3: Efter redovisningen, Resonerande uppgift:
Vid det här laget har du säkert under redovisningen fått höra om flera exempel på religionskrig eller våldshandlingar mot religiösa grupper av människor. Samtidigt har du antagligen märkt att världsreligionerna är ganska lika varandra när det gäller vissa grundregler, till exempel har alla världsreligionerna ett förbud mot att döda andra människor. Frågan du ska resonera om är:

Hur tror du det kommer sig att religion ofta blir en ursäkt för krig eller våldshandlingar trots att alla världsreligionerna har en regel om att man inte ska döda andra människor?
Försök resonera i flera steg och få med exempel som gör dina resonemang tydliga och bra
Språkmål: Vi kommer att tillsammans under arbetets gång bestämma vilka fler ord vi ska ha som språkmål.
Högtid                                 helig plats
Rit                                      
helig
livsåskådning
tradition
religioner växer fram
Vad som kommer att bedömas:
Det bedöms hur du presenterar de fakta du har hittat om den religion du arbete, både skriftligt och muntligt och du ska kunna använda och jämföra fakta från olika källor.
Det bedöms också på hur du kan jämföra den religion du har arbetat med, med de andra religionerna och fundera kring vad likheter och skillnader kan bero på och varför de finns.

Bedömningsmatris i religion 4-6
Har ännu inte grundläggande kunskaper
Har grundläggande kunskaper
Har goda kunskaper
Har mycket goda kunskaper
Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven har grundläggande kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra enkla resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner.
Eleven har goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra utvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner.
Eleven har mycket goda kunskaper om några heliga platser eller rum, ritualer och levnadsregler som hör till världsreligionerna och visar det genom att föra välutvecklade resonemang om likheter och skillnader mellan några religioner.
Analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
Eleven visar även på enkla samband mellan konkreta religiösa uttryck och centrala tankegångar inom världsreligionerna.
Reflektera över livsfrågor och sin egen och andras identitet.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som för resonemanget framåt.
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och vad religioner och andra livsåskådningar kan betyda för olika människor på ett sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.
Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven kan föra enkla resonemang om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
Eleven kan föra utvecklade resonemang om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
Eleven kan föra välutvecklade resonemang om vardagliga moraliska frågor och vad det kan innebära att göra gott.
Resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven gör reflektioner som i huvudsak hör till ämnet och använder några etiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven gör reflektioner som för resonemanget framåt och använder några etiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven gör reflektioner som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det och använder några etiska begrepp på ett väl fungerande sätt
Söka information om religion och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet.
Har ännu ej utvecklat förmågan i nivå med kunskapskraven.
Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett i huvudsak fungerande sätt samt för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett relativt väl fungerande sätt samt för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Eleven kan söka information om religioner och andra livsåskådningar och använder då olika typer av källor på ett väl fungerande sätt samt för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar