söndag 12 april 2015

Samhällskunskap vt - 15

Lokalpedagogisk planering
Samhällskunskap
Kommunikation, media och information
Åk 6



Vecka: 16 - 20
Massmedia och reklam är en stor del av vår vardag och den bild vi får av omvärlden. Nu kommer vi att lära oss mer om massmedia och reklam och hur saker och ting hänger ihop. En viktig del när man jobbar med media och reklam är att ha ett ifrågasättande och källkritiskt förhållningssätt, därför lär vi oss vad detta förhållningssätt innebär och hur man använder sig av det.

Arbetssätt
Vi kommer att på olika sätt arbeta med läromedlet Puls Samhällskunskap sid 74 – 85 och sidorna 30 – 33 i tillhörande arbetsbok. Vi kommer att läsa och titta i olika tidningar och andra medier och vi kommer i grupper att samtala om vad som skiljer reklam från information, kritiskt granska reklamens budskap och försöka tyda mottagaren och syftet av ett reklambudskap. Vi kommer också arbeta med våra språkmål på olika sätt tex genom lucktext, röd och grönapapper och memory.

Mål för kunskapsområdet
Målet är att du ska ha utvecklat dina kunskaper runt:
·         begrepp och uttryck som har med reklam, media och källkritik att göra ( t.ex. media, massmedia, budskap, källa, källkritisk, tryckfrihet, yttrandefrihet, kommersiellt.
·         vad media är, skillnaden mellan massmedia och sociala medier
·         lagar som styr massmedia
·         hur en tidning är uppbyggd, dvs vilka olika delar som ingår i en tidning
·         hur en tidningsartikel är uppbyggd
·          att reflektera över nyheter av olika slag, t ex insändare, artikel, tv- eller radioreportage
·         att jämföra olika källor för att avgöra om innehållet är trovärdigt eller inte
·         skillnaden mellan reklam och information
·          att reflektera över reklams påverkan
·         att  reflektera över reklams budskap, avsändare och målgrupp, dvs vem reklamen riktar sig till
·         att ta ställning och framföra egna åsikter i olika frågor som har med reklam, media och källkritik att göra 

Språkmål:
Kommunikation, medier, nyheter, redaktion, kommunicera, budskap, tryckfrihet, reklam, information, källa och journalist.



F
E
C
A
Söka information om samhället från medier, Internet och andra källor och värdera deras relevans och trovärdighet.
Samhällskunskap
Du kan med stöd av en vuxen eller kamrat använda källor på ett i huvudsak fungerande sätt.
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett i huvudsak fungerande sätt och för enkla resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett relativt väl fungerande sätt och för utvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Du kan söka information om samhället och använder då olika källor på ett väl fungerande sätt och för välutvecklade resonemang om informationens och källornas användbarhet.
Analysera och kritiskt granska lokala, nationella och globala samhällsfrågor ur olika perspektiv.
Samhällskunskap
Du kan med stöd av en vuxen eller kamrat undersöka elevnära samhällsfrågor.
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och beskriver då enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang.
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv och beskriver då förhållandevis komplexa samband med utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang.
Du kan undersöka elevnära samhällsfrågor ur något perspektiv, och beskriver då komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda resonemang.
Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Samhällskunskap
Du saknar grundläggande
Kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Du har grundläggande kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Du har goda kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Du har mycket goda kunskaper om olika samhällsstrukturer.
Reflektera över hur individer och samhällen formas, förändras och samverkar.
Samhällskunskap

Du visar det genom att undersöka mediala strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då enkla samband inom olika samhällsstrukturer.
Du visar det genom att undersöka hur  mediala och politiska strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då förhållandevis komplexa samband inom olika samhällsstrukturer.
Du visar det genom att undersöka hur mediala strukturer i samhället är uppbyggda och fungerar och beskriver då komplexa samband inom olika samhällsstrukturer.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar