söndag 12 april 2015

Texter - Mina första skoldag i åk 7

           
          

Hej alla elever i årskurs sex!
Idag har jag suttit och läst igenom båda klassernas texter och ni ska veta att jag har skrattat och jag har gråtit. Er förmåga att skriva så att andra blir berörda är fantastisk.
Jag är så stolt över den utveckling ni har gjort.

Ni är många som ger uttryck för att vara nervösa och oroliga inför sjuan men jag kan lova er att det kommer att gå bra. Ni kommer få nya lärare, trevliga kamrater och den kunskap ni har fått hos oss på Rosengårdsskolan kommer absolut att räcka till. Tvivla aldrig på er själva! 

Jag kommer att lägga ut fler texter, ni är bara några som måste titta igenom verben i era texter innan jag lägger in dem.

Än en gång känner jag en otroligt stolthet och glädje över att få vara er lärare.


Min första skoldag
Klockan ringer på morgonen, illamåendet har redan börjat, jag vaknar efter bara tre timmars sömn, sträcker ut min kropp och gäspar. Jag stiger upp från sängen med hela kroppen darrandes, jag vet ej om det är på grund av att det var kallt eller rädslan inför min första skoldag.

Jag sitter vid köksbordet med två mackor och äppeljuice framför mig, jag äter knappt någonting, mackor är det sista jag skulle äta med en klump i magen. Jag dricker upp juicen och reser mig upp från köksbordet.
Jag sitter på min svarta mjuka soffa och tittar på Jims värld på TV,  jag försöker få bort klumpen och leva för stunden men ingenting fungerar. Jag tittar på klockan, det har redan gått 30 minuter sen jag drack min juice, jag vill bara resa mig upp och ta bort batterierna från klockan så att den stoppar, tiden går alldeles för fort!
Då är det tid, klockan är 07:50, hjärtslagen ökar. Jag tar på mig mina beige sommarskor och sommarjacka, jag går tyst ut från hemmet och låser dörren efter mig.
Jag går till busshållsplatsen vid City gross där jag har planerat att träffar vännerna som jag har placerats med, som är Sami, Hamse och Kalid.
Tankarna snurrar i huvudet medan jag väntar, "kommer de komma överhuvudtaget?" "Hur kommer det att gå?"  ‘’Jag vill gå hem’’.
Då ser jag dem komma, knuten som jag har haft i magen sen jag vaknade löser upp sig lite grann. Vi går till bussen tillsammans och tar varsin plats,  hjärtdunkningen ökar och tankarna blir mer och mer.

Bussen är framme, vi går ut till skolgården, det luktar gräs och asfalt, vore mer rimligt att säga att det luktar sommar. Vi ser oss omkring och ser skolgården full av elever.

Skolklockan ringer med högt ljud, vi går in tillsammans, det känns som att jag skulle in till ett ställe där jag ska torteras. Jag hör en fin röst som välkommnar oss till klassrummet, glatt, jag darrar eftersom att det är första gången jag ska hälsa på min nya lärare. Undrar hur det kommer gå?

A 6a

Min första skoldag i åk 7.

Klockan ringer. Det är sju på morgonen och det känns så tidigt eftersom det har varit sommarlov och jag har fått sova hur länge som helst. Jag går upp med en stor glädje, för det är min första skoldag i min nya skola. Fjärilarna flygger i min mage, jag känner en känsla som jag aldrig känt förut.
När jag är klar så tar jag på mig min höstjacka och mina vita skor och går ut.
Det är så jobbigt att vänta och plötslig får jag en klump i magen som gör att jag känner mig rädd.

Solen skiner och det känns varmt. Jag orkar inte stå och sitter på en bänk och väntar. Den enda jag tänker på nu är min nya skola, en skola som jag aldrig har varit i.

Men plötsligt börjar jag tänka tillbaka. Jag tänker på min gamla skola som hade en liten skolgård, jag tänker på det stället där vi gungade och hade roligt med vänner. Jag minns Laura och hur roligt vi hade tillsammans. Det kändes som om jag hör hennes röst nu, att hon kommer och säger att vi hamnar i samma skola.

Den gröna bussen kommer och drömmen försvinner.

Nu är jag i bussen och sitter igen. Allt känns så konstig, ett helt år har gått och jag kan inte vara med mina vänner länge.

Bussen stannar och nu måste jag  gå igenom den långa gatan. Stora byggnader gömmer skolan som ligger lite längre ner. Folk är på väg till sina jobb. Bilar kör förbi och allting känns skönt, men klumpen i magen vill inte försvinna.
Varför känner jag så ?

Efter ett tag är jag framme och nu är jag på min nya skolgård. Det är bänkar, buskar och höga träd överallt. Till höger är det en gräsmatta, barn springer omkring. Jag kan se några tjejer som kramas efter en lång och härligt sommar.

Jag går in genom den stora vita dörren som leder mig till rasthallen. Det finns inte några bänkar eller bord där inne så som i min gamla skola. Jag vill bara gråta nu. Detta känns  jobbigt att inte ha några vänner som jag kan vänta med  tills lektionen börjar.

Jag kollar på klockan och vänder mig om och ser en känt ansikte. Jag ropar hennes namn och kramar henne om och om. Det är Laura, vi hamnar på samma skola. Jag är så glad och klumpen i magen försvinner. Jag kommer inte åka buss själv längre eller vara själv tills jag hittar nya vänner. Min dröm blev sann.

Nu ringer klockan igen och vi går med tunga steg till vårt nya klassrum. Vi ställer oss på ett led och väntar tills läraren öppna. Min hand darrar när jag ska skaka hand med henne.

Jag sitter längst bak med Laura och känner mig nervös, men så börjar lektionen….

GA 6a


Min första skoldag  untitled.png
Klockan ringer på morgonen. Jag vaknar upp, och känner hur lätt det är och hoppa av sängen. Det finns flera förväntningar, det är en ny dag och en ny skola. Jag känner djupt att det ska gå bra. Fjärilarna i magen blir fler och fler. Jag känner hur varm jag blir. Med trötta steg går jag till badrummet. Jag tar upp min tandborste och tandkrämen,  jag lägger på tandkrämer och samtidigt tänker jag på eleverna som var i Rosengårdskolan.  Jag började sakta borstarna tänder, jag känner hur cirkulationen som jag borstar med. Jag tänker på allt möjligt, jag tänker på om  pedagogerna där är lika snälla och lika hjälpsamma som mina förra lärare. Jag sköljer munnen och torkar den med min torra handduk som är himmels blå.


Min mamma kallar på mig för att äta frukost. Jag går med en snabb hastighet till köket,  eftersom att jag är hungrig och min mage är tom så att den kurrar.  Jag sitter vid bordet och tar en pågen macka som är djupt god. Jag brer smör på den och lägger på en ostskiva och två gurkskivor. Jag känner hur magen blir fyllde med mat, jag stirrar på det stora röda ljuset som mamma har tänt, de luktar jordgubb med en härlig doft. Jag njuter av lukten och ser på mitt armbandsur, som är vit med guld färg.


Klockan är 8.00 jag måste snabba mig att och gå till bussen om jag ska hinna. Det kommer ta 20 minuter tills bussen är framme vid min nya skola, och det är bra tid för det är då jag börjar. Jag börjar gå med ordentliga steg till ingångsdörren där jag har mina skor på skorhyllan. Jag tar på mig dem och sa “Hej då önska mig lycka till”, till min mamma. Jag går ut och inser att hissen fungerar inte, jag får panik och springer snabbt ner från trappan , jag tänker samtidigt “Jag hoppas att jag hinner till bussen, för jag vill inte komma sent till min första skoldag”. På väg ner hoppar jag ner från vart tredje trappsteg, eftersom jag insåg då det skulle gå snabbare. Äntligen är jag framme vid ytterdörren och springer iväg med snabba ben.


Jag står vid busshållsplatsen och tänker på att när ska bussen komma. Jag tittar höger och vänster och ser att bussen kommer, bussen som ska ta mig till Lindeborgsskolan. Mitt nervösa jag stannar och jag känner att jag klarade det. Jag kliver in i bussen och trycker korten till kortläsaren. Jag sitter längst bak i bussen alldeles själv och tänker på hur dagen kommer bli.


NU är jag framme vid min skola. Det känns varmt i kroppen och mitt hjärta bultar ännu mer. Jag tittar på mig lite, om jag är fin. Jag börjar att gå  då jag ser en lärare med en grön skjorta och jeansblåa byxor med högklackade skor och håret uppsatt i hästsvans. Jag frågar om hon vet var klass 7A ligger och hon svarar mig, ja, du går framåt och svänger åt vänster, första dörren åt sidan står det en skylt med 7A. Jag svarar henne Tack så mycket, och jag går iväg. Klockan är 08.15, om fem minuter börjar vi, det känns pirrigt och konstigt eftersom det är första gången efter hela 6 år på Rosengårdskolan, börjar jag i en ny skola. Mina fjärilar i magen växer och växer, när jag ser eleverna stå på olika håll, jag är helt själv och känner mig lite rädd,tänker om jag kommer göra något fel eller säga något fel.


NU är klockan 08.20, jag är varm i kroppen och känner hur mina kinder blir röda. Mina steg blir sega när vi ska ställa oss på led. Nej tar ledet  slut  och snart är det min tur, min kropp blir alldeles varm och mina hjärtslag är hårdare. Jag vet inte vad jag ska göra, ska jag titta på hennes ansikte eller ner. Nu är det min tur jag går snabbt med hårda hjärtslag och en varm kropp, och hälsar på min nya mentor. Allt ser annorlunda ut, allting. Jag saknar min gamla skola...


AV:Z 6a

Min första skoldag i åk 7

Klockan ringer jag vaknar och gäspar och sträcker på mig. Solen skiner mot mina ögon, jag känner mig trött men går ändå upp från min svarta och sköna säng med vita prickar på.


Jag går mot garderoben och tar min vita handduk och vidare mot den vita toaletten som ligger en bit bort från mitt rum. Jag sitter för mig själv i badkaret har inte lust att duscha istället tänker jag på hur det ska gå i min nya skola och jag är förväntansfull för hur det ska gå för mig. Plötsligt får jag en klump i magen.

Jag slår genast på vattnet och tar en kall dusch för att klumpen ska gå bort.Sedan stänger jag av vattnet och går ut ur toaletten. Jag går med tunga steg mot min vita garderob för att välja kläder och jag väljer en av mina finaste kläder. Min svarta byxa och en vit skjorta som jag tar på mig  och fixar håret för att se fin ut inför min första skoldag i sjuan.

Plötsligt får jag klumpen i magen och kan inte äta frukost. Jag tar på mig skorna och börjar promenera till skolan.

Jag stannar på skolgården och tar upp min iphone för att se hur mycket klockan är. Klockan är 7:45, jag är fem minuter tidig.


Efter 5 minuter ser jag några elever komma ut ur bussen men jag känner ingen av de ansiktena jag ser. Jag blir nervös och börjar hålla på med min iphone. Plötsligt hör jag någon ropa, jag kollar uppåt och ser Ali, Hamse och Kalid. Jag blir så himla glad och säger ohh tack gode Gud för att dem är med mig. 

Nu är klumpen i magen borta och jag är inte längre nervös.

S 6a    

      

BILDPS~1.JPGRörsjöskolan

Min första skoldag

Alarmet ringen jag går upp direkt från min säng jag är ganska pigg för att ej ha sovit hela natten. solen skiner genom mitt fönster,  jag kan se att det är en varm sommarmorgon. Jag går till badrummet och tvättar mitt ansikte och ser mig i spegeln.Det enda jag tänker på är hur det kommer bli på min nya skola... Sedan borstar jag mina tänder och går ut ur badrummet.

Jag går nu till köket för att äta något sedan så öppnar jag  dörren till min trädgård och hör fåglarna kvittrar, jag äter en macka och dricker te. Jag äter bara lite medans jag tänker hur dagen kommer att bli. Jag är klar och går till min garderob och väljer ett par vita taighta  jeans och en ljusrosa t-shirt och är på väg till mitt rum. Jag börjar fixa mitt hår och tar på mig mina kläder sedan sminkar jag mig lite.

Jag ska nu till bussen jag tar mina vita ballerina skor och en jeans jacka  och går ut. Jag väntar på bussen till min skola det känns både dålig och bra på samma gång. Medans jag väntar på bussen ser jag ungdomar som jag känner. Det luktar bensin från alla bilar som kör. Nu kommer min buss jag går in i bussen och tar fram kortet med
darrade hand sedan sätter jag mig. Det tar bara tio min för att ta mig fram sedan  går jag 2-3 min till skolan. Jag ser en stor röd byggnad med grönt tak och många träd. Jag ser en bänk och jag går och sätter mig där och väntar tills jag börjar. Jag ser någon komma ut från skolan, det är min bästa vän. När jag ser henne blir jag mindre nervös och glad, jag går fram till henne och kramar om henne .Vi går in i vårt klassrum och min nya lärare öppnar dörren och välkomnar oss. Min nya lärare ser ganska snäll ut och klassrummet är väldigt vackert.                 
                         
                                                                                               D6a    

Min första dag i årskurs 7



Det är en varm och skön dag.Solen lyser högt på himlen. Nu är det dags att börja i min nya skola.


Jag känner att det börjar pirra i magen eftersom att jag inte vet hur eleverna kommer att vara mot mig. Nu fick jag upp många tankar i mitt huvud. Är de snälla?Är de hjälpsamma?Kommer jag bli mobbad?osv...

Jag kollar på klockan och jag ser att det inte är långt kvar tills det är dags att gå in till min första lektion.Jag tar snabbt på mig ett par nya jeans,en vit t-shirt,och en skinnjacka. Jag kammar mitt hår och jag går och tar på mig mina skor. Nu är det dags att säga hejdå till mina föräldrar. Jag tar på mig cykelhjälmen och jag börja cykla mot den nya skolan.

Efter att jag har cyklat i 10 minuter så är jag nu framme vid skolan.Jag ser många okända ansikten.Jag ser inte ett enda ansikte som jag känner igen än så länge.Jag kollar på klockan som hänger utanför skolan och ser att det är 10 minuter kvar till att gå in till min första lektion.Helt plötsligt ser jag en tjej komma mot mig och jag börjar genast fundera om vad hon kommer säga.Kommer hon reta mig?Kommer hon vara snäll?Eller kanske  vill hon bli min vän. Den okända tjejen kommer bara närmre och närmre. Nu står hon framför mig och hon börjar genast presentera sig.Hon säger att hon heter Emilia och att hon ska börja i årskurs 7 idag. Vi börjar snacka och skratta.Det känns som om att jag har hittat min nya bästavän och allt pirrande i magen är nu borta eftersom att jag har fått en ny vän.
Klockan är 09:00 och klockan ringer. Nu är det dags att gå in till min första lektion. Min nya mentor öppnar dörren till klassrummet och jag stiger in tillsammans med många andra elever.Jag är glad eftersom att jag ska gå i samma klass som Emilia.Jag tycker att det är en bra start i den nya skolan men jag saknar alla på min förra skola, Rosengårdsskolan.
L.R 6A


Min första skoldag i åk7.

Klockan ringer tidigt på morgonen klockan är 06:00 och solen skiner det är en varm dag.  

Det känns pirrigt i magen och jag är lite rädd inför min första skoldag i åk7.
Jag går fram till garderoben och tar ut en kort rosa kjol och ett vitt linne och vita ballerina som mamma hade köpt en vecka innan jag började skolan. På väg ut från dörren till buss det luktar grönt blommor och buskar det är fint. Men jag är rädd inför åk7. Samtidigt som jag sitter och väntar på bussen tänker jag. Vad kommer andra elever att tycka om mig?
Klockan är 07:35 bussen kom jag går in och sätter mig på en tom plats och tänker igen kommer det att gå verkligen bra för mig??
Jag är framme klockan är 08:00 jag kollar på min nya skola den är 2 våningar hög och den är blå,vit färg många fönster. Jag står och kollar på skolan tänker att den är rätt snygg, jag kollar på klockan den är stor.
Det är rätt konstigt att få lära känna nya lärare och elever.
Jag kollar på klockan den är 08:20 vi börjar nu jag är stressad och rädd och tänker på om det kommer att gå bra jag hoppas det .
Jag öppnar dörren i klassen…………………………...



Min första skoldag
Klockan är 07:00 på morgonen när mamma ropar på mig för att gå upp och byta om.Jag går upp och kollar ut från fönstret jag hör hur fåglarna kvittrar och solen skiner.Jag ser fjärilar som flygger runt. Det är en skön sommardag


Jag går fram till min garderob och väljer kläder. Jag väljer en ljus blå klänning med rosa och lilla fina blommer. Jag tittar mig i spegel och fixar till mig.Jag undrar om hur det kommer gå i min nya skola, kommer jag att trivas där?.Jag går fram till bussen och tar upp mitt busskort med darrande händer. Jag är väldigt nervös jag vill hem igen. Jag känner hur klumpen i magen blir bara större och större. Tänk om det inte går bra där som gjorde på  Rosengårdsskolan.


Jag är framme vid min skola. Den är röd och blå,röda tegelstenar och blått tak. Jag ser en fotbollsplan där några barn spelar fotboll och några gungor. Jag sitter på en av gungorna jag darrar och är väldigt rädd. Plötsligt hör jag någon skrika mitt namn. Jag vänder mig jag ser min kompis hon var väldigt vacker hon har en vit klänning på sig och ut släppt hår. Jag blir väldigt glad när jag ser henne jag springer och krama om henne så hårt jag kan. Jag sa att jag var väldigt rädd hon sa till mig “nu är jag med dig du behöver inte vara rädd”.Jag säger till henne jag trodde jag var ensam här. Hon säger att hon trodde samma sak. Jag känner hur den stora klumpen i magen börjar försvinna.


Klockan ringer det är dags att gå in jag och min vän tar väldigt långsamma steg vi är väldigt nervösa. Jag sätter mig längst bak i klassrummet. Klassen känns väldigt tom, ingen stor Europa karta ingen Caroline som säger god morgon 6A. På Rosengårdsskolan såg jag alltid lärare med kaffe i handen men i min nya skola ser jag bara papper som lärarna håller.


Men så rädd är jag inte för vår lärare såg väldigt snäll ut och vårt klassrum var snygg men inte lika snyggt som vårt gamla klassrum.

Jag kollar på min vän och ler medans vår rektorn Charlotte önskar oss lycka till och att vi ska kämpa för bra betyg…


H 6a

Min nya skola åk 7.
Jag stiger ut ur bussen det doftar blommor och ny klippt gräs, solen skiner starkt mot min ansikte det känns skönt och det känns som om det fortfarande är sommarlov. Jag sätter på mig hörlurarna och går den långa, främmande, stora vägen. Istället för höghus ser jag villor överallt.
 Jag hör en liten fågel kvittra vackert det känns härligt och den kvittra jättefint.   
Jag borstar bort en smutsbit från min långa leopardklänning, det är en brödsmula från mackan jag åt till frukost.
Jag går den långa, okända vägen fram, klumpen i magen bara växer och växer, på kinden rinner mina tårar av längtan till min gamla skola.
Mitt huvud är fullt med tankar som bara fara runt och runt tankar som gör mig ledsen. Jag saknar mina gamla kamrater, lärare och den trygghet jag kände på Rosengårdsskolan. Hur ska det gå nu på den nya skolan, kommer jag att känna mig lika trygg på min nya skola?
Plötsligt hör jag en röst bakom mig som ropar mitt namn det är en röst jag verkligen känner igen,  jag vänder mig sakta om och ser Zozo, hon har på sig jeans med en vitt tröja och svarta ballerinaskor. Jag springer till henne och  hon ger mig en varm och hård kram och allt känns lite bättre för nu vet jag att vi  i allfall har varandra.  Min klump i magen blir mindre och jag blir lite lycklig över att jag har Zozo, då kan jag känna mig trygg.


Vi går tillsammans mot skolbyggnaden, inget är som det brukar skolan har blått tak och olivröda tegelstenar.  Skolklockan ringer, vi går med tunga steg fram till  dörren. Jag tar tag i handtaget och öppnar dörren, när vi går in i byggnaden tittar alla konstigt på oss Vi stannar till lite sedan går vi vidare till vår klassrum.

Klassrumsdörren öppnas och vi kramar varandra en sista gång och säger “Lycka till”. Vi går in till klassrummet med ett litet, litet leende på läpparna.
J 6b

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar