söndag 19 april 2015

Vår sista skrivuppgift - Vår

Under veckan som gått har jag fått många förfrågningar och önskemål om vad vi ska skriva om som sista uppgift och vilken genre ni vill skriva. Jag tycker att det är härligt att ni själv kommer med tankar och idéer för att kunna nå kunskapskraven i svenska som andra språk eller för att komma till nästa kunskapsnivå. Några elever har önskat att skriva argumenterade text, en elev vill skriva dikter, någon annan vill skriva en återberättande text eller en narrativ text och några andra har velat förbättra sin förmåga att skriva instruerande texter. Jag har ägnat helgen åt att fundera på hur jag ska kunna tillmötesgå er alla. Jag har kommit fram till att vi ska göra något som vi aldrig tidigare gjort men med tanke på hur ni har utvecklat ert skrivande tror jag att ni kommer att fixa detta också.

Jag har bestämt utifrån era önskemål, att ni själv ska få välja vilken typ av text ni vill skriva, du kan välja på faktatext, dikt, instruktion, återberättande text, narrativ text eller argumenterande text. I rubriken ska ordet vår finnas med . Till texten ska det också finnas en tillhörande bild. Tyvärr får vi skriva texterna förhand men om du har möjlighet att skriva rent texten hemma på dator så skriv den i Driven i din sva mapp. 

För att ni ska komma igång och skriva kommer vi att tillsammans fundera kring vad ni skulle kunna skriva om genom att vi gör en gemensam mindmap som kan väcka tankar.

Om du har glömt hur du skriver just den texttyp som du väljer så titta här i bloggen eller fråga under lektionen så går vi igenom det tillsammans.

Texten ska vara klar den 22 maj!

Lycka till!
Faktatext om våren.


Typ av text
Återgivande text
Berättande text
(narrativ)
Beskrivande text
Instruerande text
Argumenterande text
Syfte
Att berätta vad som hänt.
Att underhålla, förmedla kunskap.
Att förmedla information
Att förklara hur någonting görs.
Att övertala andra, att välja sida och komma med argument.
Struktur
Orientering, berättar vem, var, när.
En serie händelser.
Personlig kommentar, slutsats

Orientering, berättar vem, var, när.
En serie händelser.
Problem.
Upplösning.

Allmänna upplysningar
Karakteristisk t.ex. Utseende, föda.
Kan ha underrubriker. 
Målinriktat.
Stegvisa moment.
Personliga ställningstaganden. Argument och bevis, eventuella motargument och motbevis samt slutsats.


Samman-länkande ord
Tidsord. Först, sedan, därefter.
Tidsord. En dag, det var en gång, senare, efteråt, tillslut.
Förekommer vanligtvis inte.
För det första, för det andra, för det tredje, till slut.
För det första, för det andra, dessutom, därför, emellertid.
Andra språkliga drag
Dåtid, berättar vad som hände.
Beskrivande ord
Dåtid, berättar vad som hände.
Handlingsverb
Beskrivande ord
Kan innehålla dialog
Verben ”att vara” ”att ha” Specifikt ordförråd.
Verb som ger instruktioner tex. Ta, blanda, lägg till, hacka.
Språk för att övertyga kan förekomma tex. Det är uppenbarligen fel, det är utan tvekan dumt att …

 De vanligaste texttyperna inom skolan enligt Gibbons. P. 2009. Fritt taget ur Stärk språket stärk lärandet. 2009 s.89.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar